پایش بیماری مشمشه در اسبداری‌های طرقبه شاندیز

رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز گفت: در اجرای طرح پایش و مراقبت بیماری مشمشه در سال جاری از ۲۷۳ سر اسب در ۸ باشگاه سوارکاری به منظور انجام تست‌های تشخیصی خونگیری شد.

علیرضا قدرتی رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز گفت: با هدف مراقبت، مبارزه و پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، کارشناسان این شبکه به صورت دوره‌ای نسبت به آموزش مالکان اسبداری‌ها، کنترل حمل و نقل اسب‌ها و پایش بیماری مشمشه در جمعیت دام‌های تک سمی، اسب‌های عشایری و سوارکاری که ناقل بیماری مشمشه هستند اقدام می‌کنند و چنانچه مورد مثبتی مشاهده شود معدوم‌سازی دام را انجام می‌دهند.

وی افزود: این بیماری نوعی بیماری کشنده باکتریایی و یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که از تک سمی‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود، که با درگیر شدن دستگاه تنفس انسان می‌تواند کشنده باشد.

قدرتی در پایان اظهار داشت: با توجه به اینکه این بیماری واکسن و روش پیشگیری از راه ایمن‌سازی نداشته و قابل درمان نیست، لذا مهمترین راه کنترل و ریشه کنی این بیماری آزمایش و شناسایی است که حیوانات آلوده حذف و در شرایط بهداشتی دفن شوند و رعایت شرایط قرنطینه‌ای کامل، ضدعفونی نواحی آلوده و پیشگیری از هر گونه تردد غیر مجاز دام از مهمترین روش‌ها برای مهار این بیماری است.

برچسب ها: دامپزشکی ، مشمشه ، اسب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار