علل فراموش کردن دارو‌ها و روش‌های یادآوری دارو برای سالمندان

مسئول امور دارویی شبکه بهداشت و درمان جم گفت: یک لیست کامل از تمام دارو‌های نسخه‌ای، بدون نسخه، ویتامین و مکمل‌ها تهیه کنید و مقابل هر کدام، دوز مصرفی، دفعات مصرف در طول روز و هدف از مصرف آن را بنویسید.

طاهره قاسمی با اشاره به اینکه دلایل فراموشی دارو در سالمندان و آگاهی از روش‌های یادآوری دارو به آنان از اهمیت فراوانی برخوردار است، اظهار کرد: فراموشی زمان و دوز مصرفی و نحوه استفاده از دارو در سالمندان مشکلی رایج است و خطر تداخل دارویی، عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش‌ازحد و بستری شدن در بیمارستان را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

قاسمی با بیان اینکه تمامی دارو‌های سالمند در یک مکان مشخص نگهداری شود افزود: از نگهداری دارو‌ها در کابینت، دستشویی و حمام خودداری کنید، چراکه رطوبت و گرمای این مکان‌ها می‌تواند بر دارو‌ها اثر بگذارد و اگر از شرایط نگهداری دارویی مطمئن نیستید، از پزشک یا داروساز بپرسید، برخی از دارو‌ها شرایط نگهداری خاصی دارند، به‌عنوان‌مثال باید در یخچال قرار داده شود.

وی گفت: لیست کامل از تمام دارو‌های نسخه‌ای، بدون نسخه، ویتامین و مکمل‌ها تهیه کرده و مقابل هر کدام دوز مصرفی، دفعات مصرف در طول روز و هدف از مصرف آن را بنویسید.

مسئول واحد امور دارویی شبکه بهداشت جم افزود: بسیاری از سالمندان چندین دارو، قرص، ویتامین یا انواع مکمل‌ها را مصرف می‌کنند و تغییرات دارویی را به پزشک یا داروساز اطلاع داده و به‌هیچ‌وجه خودسرانه دارو را تغییر ندهید یا مصرف آن را قطع نکنید.

وی با اشاره به اینکه دارو‌ها را از قبل برای مدت «یک هفته» آماده کنید گفت: دست کم یک بار در هفته برای سالمند خود وقت بگذارید و دوز دارو‌های مورد استفاده را جدا کرده و در محل مشخصی قرار دهید. برای این کار می‌توانید از داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی جعبه‌های یادآوری قرص تهیه کنید.

قاسمی با اشاره به اینکه استفاده از نرم‌افزار‌های یادآوری دارو و تقویم می‌تواند به سالمندان کمک کند افزود: برخی نرم‌افزار‌ها که به آسانی قابلیت نصب بر روی تلفن‌های همراه هوشمند را دارد، به سالمندان کمک می‌کند تا زمان مصرف دارو‌ها را به یاد داشته باشند و همچنین یک روش ساده دیگر برای یادآوری دارو، نوشتن دوز روزانه دارو و زمان مصرف آن بر روی تقویم کاغذی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود با ارتباط با سالمند و در نظر گرفتن شرایط او، روشی را که برای سالمند راحت‌تر است و بیشترین کارایی را دارد، انتخاب کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.