غار کرمانچی به‌عنوان یک جاذبه گردشگری و تفرجی است

سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: غار کرمانچی در ارتفاعات شمال غرب بزمان، در محور دره آهو و یک‌کیلومتری روستای کرمانچی با هزار و ۲۸ متر ارتفاع از سطح دریا قرار دارد.

محمدرضا علیمرادی   گفت: این غار به‌صورت زیر زمینی و شیب تندی دارد، طول آن ۱۰۰ متر و دارای دودهنه است که بعد از ۴۰ متر مسافت در قسمت کف غار به یک دهنه تبدیل می‌شود.
 
علیمرادی تصریح کرد: غار کرمانچی تحت‌تأثیر فعالیت‌های دوران زمین‌شناسی به وجود آمده است، کف آن سنگی و ماسه‌ای از نوع سنگ‌های دگرگونی است. بدنه غار نیز از سنگ‌های دگرگونی با بافت غالب کوارتز و آهکی است.
 
وی اظهار کرد: این غار زیستگاه مناسبی برای انواع خفاش بوده، از ارزش علمی و تحقیقی برخوردار است و به دلیل قرارگرفتن در منطقه شکار ممنوع بزمان به‌عنوان یک جاذبه گردشگری و تفرجی است.

غار مشکوتک پدیده زیبای طبیعی در سراوان

سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان همچنین به معرفی غار مشکوتک درکوه آهکی در ۲ کیلومتری روستای کلپورگان پرداخت و گفت: این غار به‌مرورزمان بر اثر حل و اکسیدشدن سنگ‌ها پدیدآمده است.
 
علیمرادی افزود: این کوه دارای سوراخ‌های بسیار زیادی است که از دوطرفه به بیرون راه دارد و به‌صورت تونلی از قله تا پائین کوه کشیده شده است.
 
وی ادامه داد: پیمودن این کوه نیاز به امکانات کوه‌نوردی ندارد و دارای استراحتگاه بسیار بزرگی به‌صورت سایبان است.


 
 غار پوسه یکی از جاذبه‌های طبیعی سیستان و بلوچستان

 

این مقام مسئول در ادامه معرفی برخی غارهای طبیعی در سیستان و بلوچستان ادامه داد: غار پوسه در شرق روستای اسکل آباد، نزدیک جاده زاهدان به خاش در ۱۱۴ کیلومتری جنوب زاهدان و در حدود ۲۲ کیلومتری غرب کوه تفتان در شمال بلوچستان واقع شده است.
 
علیمرادی با بیان اینکه این غار یکی از جاذبه‌های طبیعی سیستان و بلوچستان است افزود: طول آن ۲۵ متر و در انتهای شاخه اصلی یک شاخه فرعی وجود دارد و عبور از آن نیازمند در اختیار داشتن امکانات لازم است.

برچسب ها: غار ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.