تشریح بسته اقدامات برای کاهش معضلات زیست محیطی در پی خشکی تالاب هامون

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بسته اقدامات این اداره‌کل برای کاهش معضلات زیست محیطی در پی خشکی تالاب بین‌المللی هامون، وزش باد‌های ۱۲۰ روزه و پراکنده شدن ریزگرد‌ها را تشریح کرد.

 محمدرضا علیمرادی  اظهار داشت: عدم ورود حق‌آبه به تالاب بین‌المللی هامون و خشکسالی طولانی مدت در منطقه سیستان واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان و از سویی کاهش شدید پوشش گیاهی در بستر تالاب موجب تشدید باد‌های ۱۲۰ روزه و افزایش چشمگیر پدیده گرد و غبار و پراکنده شدن ریزگرد‌ها در منطقه شده است.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان افزود: این اداره‌کل برای کاهش معضلات زیست محیطی در شمال استان بسته عملیاتی متنوعی اعم از اقدامات عمرانی، آموزشی، فرهنگی، حفاظتی و ... را تهیه کرده و در دستور کار قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: از جمله برنامه‌های بسته عملیاتی محیط زیست می‌توان به «انجام قُرق برای حفظ پوشش گیاهی، لایروبی و ایجاد گودی‌های کوچک در بستر تالاب برای حفظ آب و زمستان. گذرانی پرندگان مهاجر» اشاره کرد.

علیمرادی ادامه داد: همچنین می‌توان به اجرای برنامه‌های آموزشی چهره به چهره در تمامی روستا‌ها و مناطق حوزه سیستان فراخوان شرکت‌های دانش بنیان برای حل معضل پدیده گرد و غبار از جمله استفاده از مالچ‌های زیستی اشاره کرد و در این بسته یکی از برنامه‌های موثر به منظور جلب توجه جوامع بین‌المللی و پیگیری از طریق سازمان‌های بین‌المللی برای حق‌آبه و احیای تالاب هامون، استفاده از ظرفیت‌های هنر و رسانه است و این موضوع از طریق اجرای جشنواره تئاتر هامون در شمال استان اجرا شد.

وی تصریح کرد: جشنواره تئاتر هامون با برگزاری نمایش‌های خیابانی در مناطق مختلف شهر‌ها و روستا‌های حوزه سیستان و به نمایش درآوردن مشکلات محیط زیستی و تبعات بعدی آن در جامعه و زندگی شهروندان از جمله خشکسالی، گرد و غبار و رکود مشاغل محلی منطقه از قبیل کشاورزی، دامداری، صیادی، صنایع دستی و گردشگری با استفاده از پتانسیل‌های هنر و هنرمندان سعی در ایجاد پوشش خبری وسیع و رسانه در سطح کشور و بین‌المللی دارد تا از این طریق بتواند حمایت‌های مورد نیاز بین‌المللی را جلب کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار