۷۵ مورد مرگ مغزی در آذربایجان‌غربی ثبت شد

مدیر واحد فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: از ۷۵ مورد مرگ مغزی شناسایی شده در استان طی سال جاری، هشت مورد به مرحله اهدای عضو رسیده است.

بهمن محمدی مدیر واحد فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: بر اساس آمار کلی ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار پیوند اعضا در کشور قرار دارند و رقم استانی نیز زیر مجموعه این عدد بزرگ و دور از انتظار است.

وی ادامه داد: این درحالی است که طبق آمار کشوری، هر ۱۰ دقیقه یک نفر به صف بیماران در انتظار دریافت عضو پیوندی اضافه می‌شود.

محمدی با اشاره به جزییات اهدای عضو در آذربایجان‌غربی اضافه کرد: ۱۱۹ مورد مرگ مغزی در سال گذشته از استان شناسایی شد که از این تعداد، موارد بسیار کمی به اهدای عضو انجامید.

مدیر واحد فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ظرفیتی در استان برای عمل پیوند قلب وجود ندارد، افزود: این استان به سبب داشتن واحد پیوند کلیه، جزء واحد‌های فراهم‌آوری بوده و امکان برداشت عضو در آن وجود دارد، اما امکان برداشت ارگان‌های حساسی مانند قلب و ریه اگر چه والدین بیمار هم برای اهدا رضایت می‌دهند، وجود ندارد.

محمدی در خصوص لیست انتظار اعضایی نظیر کبد و قلب نیز اظهار کرد: به دلیل اینکه بیمارستان‌ها و مراکز تخصصی پیوند این اعضا، در شیراز، تهران و تبریز قرار دارد بنابراین آمار دقیقی در استان موجود نیست، ولی در کشور ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار دریافت پیوند این اعضا هستند.

وی تاکید کرد: مشکل اصلی کاهش اهدای عضو در آذربایجان غربی، نهادینه نشدن فرهنگ اهدای عضو در بین خانواده‌هاست و برخی افراد فکر می‌کنند که مساله اهدا یعنی فروش عضو و از چنین برچسب‌هایی می‌ترسند.

وی با اشاره به نیاز به فرهنگ سازی اهدای عضو در جامعه افزود: اطلاع رسانی صحیح با محوریت فرهنگ سازی می‌تواند مساله اهدای عضو را به هموطنان در جهت افزایش آگاهی و ایجاد نگرش مثبت ترویج دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.