ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا:

حمله داعش قابل پیشگیری بود

ستاد فرماندهی مرکزی ارتش امریکا دستور بررسی بیشتر حمله داعش به فرودگاه کابل را داد.

اریک کوریلا، فرمانده سنتکام دستور داد تا با ۲۲ تن از سربازان و خدمه که هنگام انفجار در میدان‌ هوایی کابل آن‌جا حضور داشتند مصاحبه صورت گیرد، زیرا گفته‌هایی وجود دارد که آن حمله قابل پیش‌گیری بود.

تایلر وارگاس اندروز، تفنگ‌دار دریایی پیشین امریکا که در حمله آن‌روز زخمی شد، به کنگره این کشور گفت: «او و دیگران دو مرد را مشاهده کردند که با توضیحات ارایه شده مطابقت و رفتار مشکوکی داشتند و در نهایت آن دو تن را در تیررس خود داشتند، اما هرگز پاسخی در مورد این‌که آیا اقدامی انجام دهند یا خیر دریافت نکردند.

وارگاس اندروز به مایک مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان افزود: هیچ‌کس پاسخگو نبود و هیچ‌کس تا به امروز نبوده و نیست.

پنتاگون تصریح‌ کرده است این مصاحبه‌ها برای این انجام می‌شود که مشخص شود آیا اعضای خدماتی که در تحقیقات اولیه گنجانده نشدند اطلاعات جدید یا متفاوتی دارند.

مایکل لاهورن، سخنگوی سنتکام در بیانیه‌ای گفته است هدف از مصاحبه‌های جدید بررسی لازم اطلاعات جدید به‌دست آمده است تا حقیقت آشکار شود.

پس از انفجار در میدان هوایی کابل، تحقیقات ستاد فرماندهی مرکزی ارتش امریکا در نوامبر ۲۰۲۱ به این نتیجه رسید این حمله به‌دلیل هجوم فزاینده مردم افغانستان به دروازه کمپ قابل پیش‌گیری نبود اما بازماندگان قربانیان این رویداد شکایت دارند که وزارت دفاع امریکا به حد کافی در این مورد شفاف‌سازی نکرده است.

در حمله انتحاری ماه اگست سال ۲۰۲۱ داعش بر تجمع مردم و سربازان امریکایی در کمپ باران میدان‌ هوایی کابل دست‌کم ۱۳ سرباز آمریکایی و بیش از ۱۷۰ شهروند افغانستانی که به امید خروج از کشور به آن‌جا رفته بودند جان باختند.

وزارت دفاع امریکا پس از آن حمله یک خانه مسکونی را در حومه میدان هوایی کابل هدف قرار داد که بعد مشخص شد در آن حمله بیشتر قربانیان کودکان بودند و خبری از طراح آن حمله نبوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار