در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ساده‌زیستی درسی از سیره امام رضا (ع)

ساده زیستی به سبک حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بهترین الگو برای همه کسانی است که می‌خواهند در این دنیا به درستی زندگی کنند.

سادگی و بی تکلفی در زندگی امام رضا علیه السلام جاری بود. آن حضرت کم خوراک بودند و غذای سبک می‌خوردند. در خانه جامه‌ای ساده و غالباً پیراهنی از پارچه‌های خشن بر تن می‌کردند و فقط در مجالس عمومی و در میان مردم جبه‌ای لطیف بر رویش می‌پوشیدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تقوایی، کارشناس مذهبی درباره ساده‌زیستی گفت: معمر بن خلاد می‌گوید: از امام رضا علیه السلام شنیدم که فرمود: به خدا سوگند اگر بر سر کار آیم، غذای ساده خواهم خورد و لباس ساده خواهم پوشید. آنگاه حضرت به این وصیت پیامبر (ص) به ابوذر استناد کردند که حضرت به وی فرمود: من لباس زمخت می‌پوشم و روی زمین می‌نشینم و بدون زین سوار بر الاغ و کسی را هم پشت سرم سوار می‌کنم. آنگاه فرمود:‌ای ابوذر لباس زمخت و ساده بپوش تا فخرفروشی در تو راه نیابد.

حجت‌الاسلام تقوایی تصریح کرد: ابراهیم بن عباس درباره اخلاقیات امام رضا علیه السلام می‌گوید: زمانی که حضرت خلوت می‌کرد و سفره غذا پهن می‌شد تمامی خدمتکاران را بر سر سفره می‌نشاند و با آنان غذا می‌خورد. دیگری نقل می‌کند که در مسیر خراسان که بودیم سفره پهن شد و حضرت خدمتکاران سودانی را هم بر سر سفره نشاند. من اعتراض کردم. حضرت فرمود: خدای ما یکی است. مادر و پدر ما هم یکی است و پاداش به اعمال ما خواهد بود.

وی افزود: البته امام نظیف بیرون می‌آمد و چنان نبود که هیچ گاه از لباس تمیز و شیک استفاده نکند. ابوعباد گوید: امام در تابستان روی حصیر می‌نشست و در زمستان روی پوست و لباس زمخت می‌پوشید و وقتی در برابر مردم ظاهر می‌شد لباس تمیز داشت. 

او در پایان گفت: از آنجایی که امام رضا علیه السلام شهید در راه خداست، زنده است و، چون شهید زنده است آبرومند درگاه الهی بوده، دارای شفاعت است. هم در دنیا و هم در آخرت. در دنیا با واسطه شدن در برآورده شدن حاجات و در آخرت با ضمانت مومنان برای ورود به بهشت و نجات از اهوال قیامت؛ و همه این‌ها گواهی است از دل مهربان حضرت، که هر زائری با ورود به حرمش احساس سبکی از گناهان می‌کند و آرامشی وصف ناپذیر او را فرا می‌گیرد که همه از لطف و رأفت رضوی است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار