عزم جزم بازگرداندن زندگی به تالاب کانی‌برازان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: امسال ۱۲ میلیون مترمکعب آب در سه مرحله با هماهنگی و تعامل با سایر ادارات وارد تالاب کانی‌برازان شده است.

فاروق سلیمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در این خصوص با اشاره به تامین ۱۲ میلیون مترمکعبی حق آبه تالاب کانی‌برازان در سال جاری، گفت: در آخرین مرحله، در شهریور ماه امسال توانستیم با تخصیص یک میلیون مترمکعب آب کمک زیادی به احیاء و جلوگیری از خشک شدن این تالاب داشته باشیم.

وی اضافه کرد: عمق آب تالاب در حال حاضر پس از تامین حقابه بیش از هفتاد سانتی متر است درحالی که قبل از آن کمتر از سی سانتی متر بود.

به گفته وی با تامین حقابه تالاب کانی‌برازان در کنار بهبود سایر شرایط زیست محیطی، تغذیه مناسب و امنیت به افزایش سی درصدی جوجه‌آوری در نخستین سایت پرنده نگری کشور منجر شده است.

اردک سر سفید اردک حنایی و حتی غاز خاکستری و اردک سرسبز از جمله گونه‌های کمیاب است که امسال در این تالاب ضمن مهاجرت اقدام به جوجه‌آوری کرده‌اند.

در حال حاضر بیش از هفتاد درصد از مساحت اصلی این تالاب یک هزار و پنجاه هکتاری احیا و آبگیری شده که با توجه به پیش‌بینی بارش‌های پاییزی می‌توان گفت این تالاب آماده میزبانی از بخش دوم مهاجرت سالانه پرندگان است.

کاهش بارندگی‌ها، گرمی هوا و تبخیر زیاد مدتی پیش زنگ خطر را برای کانی‌برزان، پرندگان و دوستداران محیط زیست به صدا درآورده بود. در همین راستا و حفظ یکی از مهمترین پناهگا‌های حیات وحش غرب کشور تامین حقابه و انتقال آب به این تالاب بین‌المللی امسال در چند مرحله انجام گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.