مطالعات ساخت ۱۰ سد لاستیکی در مازندران

مطالعه برای ساخت ۱۰ سد لاستیکی در مازندران به منظور افزایش توان بازچرخانی آب کشاورزی در حال انجام است.

حیدر داوودیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: با هدف افزایش توان مهار آب‌های سطحی در مناطق پایین‌دست و نقاط دارای تنش آبی استان، مطالعات ۱۰ سد لاستیکی به منظور افزایش توان بازچرخانی آب کشاورزی در حال انجام است.

او افزود: مطالعات سد‌های لاستیکی دینه‌سر در سیمرغ، بهنمیر، نوذرآباد نکا، چپکرود و شورکا در جویبار، اهلم محمودآباد، سنگتاب و تالار قائمشهر، خریون بابل و زردی-شرشری ساری در حال انجام است و طبق برآورد‌های اولیه برای ساخت این سد‌ها به حدود پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

داوودیان گفت: در فصل زراعی جاری از سازه‌ها و تاسیسات بازچرخانی آب کشاورزی مازندران ۱۴۲ میلیون متر مکعب آب برگشتی به کشتزار‌های تحت تنش آبی این استان هدایت شد که نقش مهم این زیرساخت‌ها برای افزایش توان بهره‌وری آب را نشان می‌دهد.

او افزود: در حال حاضر سد‌های لاستیکی میاندشت و آرمیچ‌کلا بابلسر، ولیک‌رود فریدونکنار، عرب‌خیل بهنمیر، فرح‌آباد ساری، لاریم جویبار، پازوار امیرکلا و سرخرود فعال هستند و بازچرخانی آب با پمپاژ از این سد‌ها به سمت کشتزار‌های پیرامون‌شان انجام می‌شود.

داوودیان ادامه داد: این ۸ سد لاستیکی مجموعا حدود ۱۱ هزار هکتار از کشتزار‌های پیرامون‌شان را زیر پوشش قرار می‌دهند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده امکان افزایش توان بازچرخانی آب کشاورزی در مازندران تا دو برابر نیز وجود دارد که برای بهره‌گیری از این ظرفیت مطالعات ۱۰ سد لاستیکی دیگر نیز در حال انجام است.

او با اشاره به نقش مهم سد‌های لاستیکی در بازچرخانی آب کشاورزی، افزود: این سازه‌ها همراه با ایستگاه‌های پمپاژ می‌توانند در شرایط خشکسالی که با کم‌بارشی و افت ذخایر منابع آبی مواجه هستیم با بازچرخانی آب به تامین آب کشاورزی کمک کنند.

به استناد آمار‌های شرکت آب منطقه‌ای مازندران، در حالی که امسال از سد‌های این استان به دلیل خشکسالی شدید و کاهش آب ذخیره شده در مخزن مجموعا ۱۰۷ میلیون متر مکعب آب برای مصرف کشاورزی رهاسازی شد، از محل بازچرخانی آب ۱۴۲ میلیون متر مکعب برای بخش کشاورزی مازندران تأمین شد که نقش مهم سد‌های لاستیکی و تاسیسات وابسته به این سد‌ها مانند ایستگاه‌های پمپاژ را نشان می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار