گفتگوی اردوغان و بلينكن درباره جنگنده‌های اف ۱۶

رئیس جمهور ترکیه با وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست جی ۲۰ با یکدیگر دیدار و در خصوص تحویل جنگنده‌های اف ۱۶ به آنکارا گفتگو کردند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز یکشنبه گفت که با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰، درباره تامین جنگنده‌های اف ۱۶ گفتگو کرده است.

براساس گزارش تل تریدر، این بحث مربوط به درخواست ترکیه برای جت‌های جنگنده F-۱۶ بود که در ابتدا در اکتبر ۲۰۲۱ مطرح شد. قرارداد پیشنهادی ۶ میلیارد دلاری شامل فروش ۴۰ جت F-۱۶ است.  

موضوع فروش جنگنده‌های اف-۱۶ هم به یکی دیگر از گره‌های روابط آمریکا و ترکیه تبدیل شده و واشنگتن کماکان به درخواست‌های آنکارا برای تحویل این جت‌های جنگی پاسخ مشخصی نمی‌دهد. دولت بایدن بارها اعلام کرده که از فروش این جنگنده‌ها به ترکیه حمایت می‌کند اما کنگره نیز باید با این فروش موافقت کند چرا که کنگره می‌تواند فروش تسلیحات به کشورهای خارجی را مسدود کند. 

این درحالی است که گروهی از سناتورهای دو حزب آمریکا اعلام کردند که کنگره این کشور تا زمانی که ترکیه با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو موافقت نکند، نمی‌توانند از فروش ۲۰ میلیاردی جنگنده‌های اف-۱۶ به آنکارا حمایت کنند. سناتورها در ادامه نامه خود نوشتند: «هنگامی که پروتکل‌های الحاق به ناتو توسط ترکیه تصویب شد، کنگره می‌تواند فروش جت‌های جنگنده اف-۱۶ را در نظر بگیرد.» 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار