مجوز شرکت‌های دانش بنیان مبادی محور می‌شود

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: در شیوه جدید، مجوز‌های شرکت‌های دانش بنیان مبادی محور می‌شود.

حسین حق وردی، عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: در قانون جهش تولید دانش بنیان مصوب مجلس نیاز به ۱۲ آیین نامه داشتیم که یکی از آن‌ها آیین نامه مجوزدهی و نظارت بر شرکت‌های دانش بنیان بود. 

حق وردی در ادامه بیان کرد: وقتی این آیین نامه‌ها تدوین و تکمیل شود تاثیر فوق العاده زیادی بر رشد شرکت‌های دانش بنیان خواهد داشت. 

این نماینده مجلس افزود: پسینی شدن نظارت‌ها بر شرکت‌های دانش بنیان در روند اعطای مجوز به آن‌ها انقلابی در حوزه رشد اقتصاد دانش بنیان رقم خواهد زد و منجر به توسعه آن‌ها خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس در ادامه توضیح داد: مسئله اصلی تسهیل مجوز دانش‌بنیان شدن یک شرکت و تبدیل این مجوز به یک مجوز مبادی‌محور است. در نظام ارزیابی مبادی‌محور، شرکتی که به دنبال کسب مجوز دانش‌بنیانی است، می‌تواند از بازیگران مختلفی نسبت به کسب مجوز اقدام کند.

وی افزود: به این ترتیب که هر بازیگر اصلی اقتصاد دانش‌بنیان نظیر ستاد‌های توسعه فناوری یا پارک‌های علم و فناوری، امکان صدور مجوز دانش‌بنیان شدن یک شرکت با حمایت‌های مشخص و حداقلی، ولی با اسم شرکت دانش‌بنیان را داشته باشند. در فرآیند ارزیابی جدید، ارزیابی دانش‌بنیانی بر مبنای خروجی و میزان ارزش افزوده ایجاد شده صورت می‌گیرد.

حق وردی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا در تعامل با دانشگاه‌ها شکل می‌گیرند و ارزیابی این نوع از شرکت‌ها به مجموعه‌هایی در وزارت علوم و پارک‌های علم و فناوری واگذار می‌شود. شرکت‌های نوپا شرکت‎های با سابقه و توانمندی هستند که فناوری تولید می‌کنند و ضمن ایجاد اشتغال، از فناوری ارزش افزوده خلق خواهند کرد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد: در معیار فعلی ارزیابی دانش‌بنیان، مهم نیست محصول مورد نظر در چه مرحله از رشد خود باشد، ساخت حداقل محصول قابل ارائه یا یک نمونه موفق از محصول می‌تواند به عنوان دانش‌بنیان شناخته شود.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: این رویکرد مهم علاوه بر انحصارزدایی از نظام ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، موجب تنوع‌بخشی به ملاک‌ها و معیار‌های ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز خواهد شد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به جای تبدیل شدن به ارزیاب شرکت‌ها و رویکرد تصدی‌گری، به رگولاتور و تنظیم‌گر اقتصاد دانش‌بنیان تبدیل خواهد شد.

حق وردی ادامه داد: در این شیوه معاونت علمی تمرکز اصلی خود را بر حمایت‌های متنوع از شرکت‌ها، مبتنی بر مسیر رشد قرار خواهد داد. از این طریق به هدف اصلی تبدیل شدن صنایع به صنایع دانش‌بنیان و دانش‌بنیان شدن اقتصاد ملی نیز خواهیم رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار