لاپید با پیشنهاد آمریکا برای پیوستن به کابینه نتانیاهو مخالفت کرد

رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی با پیشنهاد آمریکا برای پیوستن به کابینه بنیامین نتانیاهو مخالفت کرد.

«یائیر لاپید»، رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی، پیشنهاد آمریکا برای پیوستن به کابینه‌ای به ریاست «بنیامین نتانیاهو» در صورت حصول توافق بر سر عادی‌سازی روابط با عربستان را رد کرد.

به گزارش کانال ۱۲ عبری، مقامات ارشد آمریکایی این ایده را به لاپید که در حال حاضر در واشنگتن به سر می‌برد، ارائه کردند و پاسخ او این بود: «این به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست.»

بنا به اعلام این کانال، لاپید به آمریکایی‌ها گفته است که با هرگونه توافق عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان در صورت اجازه دادن به ریاض برای غنی سازی اورانیوم در خاک این کشور مخالفت خواهد کرد.

این کانال اسرائیلی افزود: تلاش آمریکایی‌ها برای متقاعد کردن لاپید برای پیوستن به کابینه‌ای به ریاست نتانیاهو ناشی از این درک آن‌هاست که احزاب راست افراطی مذهبی حاضر در کابینه اجازه نخواهند داد نتانیاهو در ازای عادی‌سازی به فلسطینی‌ها امتیاز بدهد.

لاپید به آمریکایی‌ها صراحتا گفته است که بدون حمایت حزبش، نتانیاهو نمی‌تواند کابینه‌ای تشکیل دهد که اجازه تصویب توافق عادی‌سازی با عربستان را بدهد.

طبق اعلام کانال ۱۳ اسرائیل، برآورد‌های شایع در تل آویو نشان می‌دهد که تصویب توافق عادی سازی با عربستان مستلزم برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام و کسب مجوز مردمی برای توجیه این اقدام است.

در همین ارتباط، روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» گزارش داد که آمریکا در حال بررسیِ دادن اجازه غنی‌سازی اورانیوم به عربستان در خاک خود است، مشروط بر اینکه فرآیند غنی‌سازی تحت کنترل و نظارت آن‌ها (آمریکایی‌ها) باشد.

این روزنامه اعلام کرد که این رویکرد آمریکایی‌ها به دلیل امتناع بسیاری از نمایندگان دموکرات در سنا و مجلس نمایندگان از توافق با عربستان است.

یائیر لاپید، نخست وزیر سابق و رئیس جناح مخالفان کابینه ائتلافی و افراطی بنیامین نتانیاهو با اشاره به اینکه کابینه فعلی با نخست وزیری نتانیاهو کاملا شکست خورده است در هفته‌های اخیر گفت: انتظار دارد کابینه جدید اسرائیل در سال آینده (۲۰۲۴) تشکیل شود.

یائیر لاپید طی سخنانی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، اظهار کرد: ما در اسرائیل چنین کابینه شکست خورده‌ای نداشتیم، اما جای خوش‌بینی است، چون شکست کابینه فعلی آنقدر آشکار و کامل است که می‌توان به سال آینده واقعا امیدوار بود و اینکه شاهد تشکیل کابینه جدیدی در سال ۲۰۲۴ باشیم.

وی با بیان اینکه کابینه فعلی صرفا در مدت ۷ ماه دست به اقدامی زد که با شکست روبرو شده است، خاطرنشان کرد: این یک شکست سیستماتیک و عملکردی در همه عرصه هاست و همه شواهد اقتصادی، سیاسی و امنیتی در اسرائیل باعث شده تا من به این نتیجه (شکست کابینه) برسم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار