قیام ۱۷ شهریور رژیم ستمشاهی پهلوی را درهم شکست

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: قیام ۱۷ شهریور ۵۷ که ده‌ها نفر از مردم ایران در میدان ژاله تهران به دست رژیم ستمشاهی به شهادت رسیدند؛ یکی از عوامل شتاب‌دهنده شکل‌گیری انقلاب اسلامی بود.

حجت الاسلام علی اکبر صمدی یزدی در آیین گرامیداشت چهل و پنجمین سالگرد شهدای این واقعه گفت: ۱۷ شهریور یادآور ایثار و از جان گذشتگی شهدایی است که با نثار خون خود، میدان ژاله را میدان شهدا و میدان تحقق دلاورمردی و رشادت‌های تاریخ ساز کرده و عاشورای حسینی را در شهریور ۵۷ تجسم بخشیدند.

وی اظهار داشت: قیام جمعه خونین هفدهم شهریور ۱۳۵۷، اگرچه جمعه سیاه نام گرفت، اما با ایجاد موج قوی و سهمگین از خون پاک شهدا به جمعه خونین بدل شد تا رژیم ستمشاهی تا بن دندان مسلح پهلوی را درهم شکند.

مدرس حوزه و دانشگاه سرعت بخشی به فروپاشی رژیم طاغوت را از جمله ثمره‌ها و برکت‌های جمعه خونین عنوان کرد و گفت: خون شهدای ۱۷ شهریور به موج نفرت علیه دستگاه خودکامه پهلوی دامن زد و حامیان رژیم پهلوی به‌ویژه استکبار جهانی دریافتند که عمر این رژیم به سر آمده است.


بیشتر بخوانید


وی هفدهم شهریور را نتیجه پیروی از فرامین امام مسلمین برشمرد و گفت: مردم در یاری و اطاعت از فرمان امام خمینی (ره) نسبت به تحقق حکومت اسلامی به استقبال شهادت رفتند و انقلاب در مسیر تازه‌ای قرار گرفت.

۱۷ شهریور ۱۳۵۷ معروف به جمعه سیاه، نیرو‌های نظامی رژیم ستمشاهی طاغوت در خیابان و میدان ژاله تهران (میدان شهدا کنونی) به سرکوب خونین تظاهرکنندگان انقلابی پرداختند.

شهید اسکندر آذر خراجی از استان چهارمحال و بختیاری هم در این حادثه مجروح شد.

وی متولد سال ۱۳۳۳ در شهر خراجی شهرستان کیار بود که ۱۷ شهریور آن سال در میدان ژاله تهران بر اثر اصابت گلوله به سر، به درجه جانبازی ۷۰ درصد نائل آمد و پس از تحمل ۳۸ سال رنج مجروحیت، در شهریور سال ۹۵ به خیل شهدا پیوست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار