پوتین: در صورت لغو محدودیت‌ها به توافق غلات باز می‌گردیم

رئیس جمهور روسیه پس از دیدار با همتای ترکیه‌ای خود گفت در صورتی که خواسته‌های مسکو رعایت شود، به توافق غلات بازخواهد گشت.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امروز (دوشنبه) با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود دیدار کرد و در کنفرانس مطبوعاتی که پس از مذاکرات دو جانبه برگزار شد، اعلام کرد که روسیه آماده احیای قرارداد غلات دریای سیاه است و «بلافاصله پس از اجرای همه توافقات در مورد لغو محدودیت‌ها در صادرات محصولات کشاورزی روسیه» این کار را انجام خواهد داد.

به گزارش اسپوتنیک، پوتین تصریح کرد: «من می‌خواهم موضع اصولی خود را تکرار کنم که مایلیم احتمال احیای توافق غلات را بررسی کنیم. من امروز درباره این موضوع با رئیس جمهور ترکیه صحبت کردم».

وی افزود: «روسیه به صادرات مواد غذایی و کود‌های شیمیایی ادامه خواهد داد». 

پوتین: اوکراین از کریدور‌های بشردوستانه برای حملات تروریستی استفاده می‌کند

رئیس جمهور روسیه ضمن انتقاد از نحوه اجرای قرارداد پیشین غلات گفت: «در حالی که روسیه به وضوح تضمین‌های امنیتی را برای کشتیرانی تحت این قرارداد ارائه کرد؛ طرف مقابل از کریدور‌های بشردوستانه برای حملات تروریستی علیه تأسیسات غیرنظامی و نظامی روسیه استفاده نمود».

پوتین همچنین در خصوص فرآیند پیشرفت ضد حمله اوکراین گفت که این ضد حمله «یک شکست بود، نه یک بن بست». 

گفتنی است دیدار دو رئیس جمهور که در شهر سوچی روسیه صورت می‌گیرد تلاشی برای بازگرداندن روسیه به توافق غلات است. روسیه یک سال پس از امضای این توافق که انتقال کالا از دریای سیاه را تضمین می‌کرد از آن خارج شد. مسکو می‌گوید طرف غربی در مورد نحوه اجرای این قرارداد کارشکنی کرده و با شکایت از اینکه غرب مانع صادرات غلات و کود شیمیایی از روسیه می‌شود به این توافق خاتمه داد.

اردوغان: توافق غلات به زودی احیا خواهد شد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز پس از گفتگو با پوتین گفت که به زودی امکان احیای قرارداد غلات وجود خواهد داشت.

او می‌گوید: ما معتقدیم در مدت کوتاهی به راه حلی خواهیم رسید که انتظارات را برآورده کند.

اردوغان با بیان اینکه انتظارات روسیه برای همه شناخته شده است و باید کاستی ها برطرف شود، گفت: ترکیه و سازمان ملل روی بسته پیشنهادی جدیدی کار کرده‌اند تا نگرانی های روسیه را کاهش دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار