گوترش: طرحی برای از سرگیری توافق غلات به روسیه ارائه کردیم

دبیر کل سازمان ملل گفت: طرحی را به روسیه ارائه کرده است که بر مبنای آن می‌توان توافق غلات را احیاء کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت: مجموعه‌ای از پیشنهادات ملموس را به سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ارائه کرده که هدف آن احیای توافق غلات است.

به گزارش رویترز، گوترش بدون اشاره به جزئیات این مجموعه پیشنهادات به خبرنگاران گفت: معتقدم این طرح می‌تواند مبنایی برای تمدید قرارداد غلات باشد، اما این تمدید باید پایدار باشد. 

او در توضیح اهمیت پایدار بودن توافق غلات افزود: ما نمی‌توانیم توافقی داشته باشیم که از بحرانی به بحران دیگر و از تعلیقی به تعلیق دیگر تغییر می‌کند. ما باید چیزی داشته باشیم که نتیجه بدهد و به نفع همه باشد. 

 لاوروف اوایل امروز پس از دیدار با هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در مسکو، گفت: روسیه هیچ نشانه‌ای مبنی بر این که بتواند تضمین‌های مدنظرش را در توافق غلات دریافت کند، مشاهده نکرده است. 

روسیه اعلام کرد: اگر خواسته‌هایش در توافق غلات برآورده شود، این توافق را احیا خواهد کرد. یکی از خواسته‌های اصلی مسکو اتصال مجدد بانک کشاورزی روسیه به سیستم پرداخت بین المللی سوئیفت است که اتحادیه اروپا در ژوئن ۲۰۲۲ آن را قطع کرد.

گفتنی است، صادرات مواد غذایی و کود روسیه مشمول تحریم‌های غرب نیست، اما مسکو می‌گوید محدودیت‌های پرداخت، لجستیک و بیمه مانع از ارسال کالا می‌شود.

توافق غلات تابستان سال گذشته برای مبارزه با بحران جهانی غذا با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه بین روسیه و اوکراین امضا شد. این توافق به روسیه و اوکراین که هر دو از صادرکنندگان اصلی غلات هستند اجازه می‌دهد کود شیمیایی و غلات را از دریای سیاه به کشور‌های دیگر صادر کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار