جابه جایی ۱۰ میلیون تن کالا با تکمیل راه آهن شلمچه _ بصره

معاون حمل ونقل وزیر راه وشهرسازی گفت: با تکمیل خط آهن شلمچه _بصره شاهد افزایش میزان ترانزیت و حمل کالا تا ۱۰ میلیون تن خواهیم بود.

میز اقتصاد امروز به بررسی تاثیرات  اقتصادی راه آهن شلمچه _ بصره با  حضور  شهریار افندی زاده معاون حمل ونقل  وزیر راه وشهرسازی و پیل تن مدیر کل برنامه و بودجه سازمان توسعه تجارت پرداخت.

به لحاظ فنی و زیرساختی چه اتفاقی با بهره برداری از ر اه آهن شلمچه _ بصره خواهد افتاد ؟

افندی زاده : راه آهن شلمچه _ بصره سی و دو کیلومتر مسیر شبکه ریلی است که مسئولیت ۱۶ کیلومتر اول آن با ایران است‌. تمامی این سی و دو کیلومتر در خاک عراق است. این یک کریدور کاملا زیارتی برای کشور ایران، عراق و سوریه خواهد شد. ما از مشهد به کربلا و دمشق متصل خواهیم شد. نزدیک شش میلیون مسافر می‌توانند تردد داشته باشند و ما باید به سمت دو خطه کردن برویم.

ایران سال های زیادی است که به دنبال اتصال ریلی ایران و عراق و سوریه است. شبکه ما در حال کامل شدن است و اگر شبکه زاهدان ما کامل شود ایران از طریق این شبکه می تواند به اهواز متصل شود و ما می توانیم پروژه های زیادی را در این زمان اجرایی کنیم. برای خطوط تک خطه ما می توانیم شش میلیون تن تا ده میلیون تن مبادله کالا داشته باشیم. ما اکنون در کریدور شرق به غرب، تجارت کمی می توانیم داشته باشیم اما اگر این پروژه کامل شود کریدور های زیادی خواهیم داشت.

 اجرای این پروژه در حوزه تجارت خارجی و افزایش ترانزیت چه میزان موثر است؟

پیل تن: حمل و نقل ریلی به مراتب آسان تر و ساده تر تلقی می شود. اکنون تخلیه بار هم خود هزینه بر است و باعث افت کیفیت کالا ها می شود. اگر این کار بتواند به کمک ریل صورت گیرد می توانیم شاهد صادرات با کیفیت بهتر باشیم. سی درصد ارزش تمام شده کالا ها مربوط به حمل و نقل می شود. براورد نیاز به کار دقیق کارشناسی دارد. ما از طریق ریل و حمل ترکیبی می توانیم از بنادر سوریه برای صادرات کالا های خود به سایر کشور ها استفاده کنیم.

چقدر از ظرفیت کامیون ها استفاده می کنیم ؟

افندی زاده: ما به دنبال این بودیم که بحث یک سره رفتن کامیون ها را در قرارداد های خود داشته باشیم زیرا وقتی کامیون ها در صف هستند هزینه هایی به کالا ها وارد می شود که تاثیر گذار است. ما تلاش کردیم که دو موضوع را با عراق داشته باشیم که یکی از آنها موضوع ترانزیت است. ما هم می توانیم شرکتی از طرف ایران ارائه کنیم که  بین سه کشور سه جانبه باشد و این پیشنهاد را دادیم که به شدت مورد توجه قرار گرفت. ایران در نشست آینده هم درباره یک سره عبور کردن کامیون ها بحث خواهد کرد .

یک پروژه ای هم از بندر امام به سمت خرمشهر خواهیم داشت. ایران می تواند بندر امام را به کشور های خلیج فارس متصل کند که به دنبال این اتصال می توانیم اتصالات دیگری داشته باشیم. پروژه ها به صورت تکمیلی می آیند و فاصله زمانی کاهش پیدا می کند. نقش اتصال ایران به کریدور در آینده می تواند تاثیرات زیادی داشته باشد. ما در آینده می توانیم نقش کلیدی تری داشته باشیم.

 چقدر این خط ریلی به تجارت ما با عراق کمک می کند؟

پیل تن: ایجاد این خط خیلی می تواند به تسریع و تسهیل دسترسی به اهداف ما کمک کند. بازار سوریه بازاری است که به شدت محتاج مصالح ساختمانی است و خط ریلی می تواند کمک خیلی خوبی برای رقابت پذیری کالا های تولیدی ما در این بازار و بازار های منطقه باشد.

نظر شما چیست؟

افندی زاده: ما می توانیم در کریدور های آینده که مبدا آنها چین است تاثیر گذار باشیم. ما در غرب کشورهایی مثل ترکیه و عراق را داریم که از سمت غرب به دنبال کامل شدن شبکه ریلی عراق هستیم. تجار به دنبال کریدور هایی هستند که زمان حمل و نقل در آنها کاهش پیدا کند.

برچسب ها: راه آهن ، خط ریلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار