نوشتن پارک مساوی است با پنچری جرم است

مطابق با قوانین راهنمایی و رانندگی و مدنی پارک خودرو مقابل پارکینگ منازل تخلف است، اما اگر این تخلف با تهدید به شهروندان گوشزد شود، آنگاه جرم رخ داده است.

تقریبا برای همه ما عادی است که در هر کوچه و پس‌کوچه‌ای عبارت «پارک مساوی است با پنچری» را روی در خانه‌ها ببینیم؛ تهدیدی که در برخی موارد اجرا هم می‌شود و معمولا راننده متخلفی که خودرویش را مقابل پارکینگ پارک کرده، چون خودش می‌داند که کارش خلاف قانون راهنمایی و رانندگی است، اعتراضی نمی‌کند.

برخی از دوستان هم خلاقیت به خرج می‌دهند و همانطور که در تصویر می‌بینید، تهدید‌های عجیب و غریبی می‌کنند که اصلا هم عادی به‌نظر نمی‌رسد.

در هر صورت اگر کسی روی در و دیوار بنویسد: «اگر اینجا پارک کنید پنچر می‌شوید» یا «پارک، مساوی است با انفجار!» یا هر عبارت تهدیدآمیز دیگر، آن فرد جرم مرتکب شده است؛ چراکه مطابق قانون، تهدید دیگران به ضرر مالی یا جانی جرم است و به‌کار بردن چنین عبارت‌هایی مصداق این تهدید محسوب می‌شود.

حتی شهروندان می‌توانند درصورت برخورد با چنین نوشته‌ای با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته و به محاکم قضایی شکایت کنند. مجازاتش هم ۷۴ضربه شلاق یا ۲‌ماه تا ۲ سال حبس است.

این را هم بدانید درصورتی که شخصی اقدام به پنچر کردن خودرویی بکند، مالک آن خودرو می‌تواند از خودروی خود عکس گرفته و نسبت به عمل انجام شده به محاکم قضایی شکایت کند.

البته نباید این نکته را فراموش کرد که پارک خودرو‌ها و سایر وسایل نقلیه در کوچه‌ها نباید مانع رفت‌وآمد صاحبان منازل شود و رانندگان حق پارک جلوی در پارکینگ خانه‌ها را ندارند.

همچنین پارک در برابر سایر درها، اگر مانع رفت‌وآمد افراد یا وسایل‌نقلیه‌ای مثل دوچرخه و موتورسیکلت شود، غیرقانونی است.

درواقع مطابق با قوانین راهنمایی و رانندگی و مدنی پارک خودرو مقابل پارکینگ منازل تخلف است، اما اگر این تخلف به‌صورت تهدیدآمیز به شهروندان گوشزد شود، آنگاه جرم رخ داده است.

بهترین کار به جای نوشتن عبارت‌های تهدیدآمیز این است که اگر با خودروی مزاحمی مواجه شدید که مانع رفت‌وآمد شما به منزل می‌شود و در مقابل ورودی ساختمان شما پارک کرده، با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید؛ آن‌ها برای شما جرثقیل می‌فرستند تا خودرو به پارکینگ منتقل شود. به این ترتیب، شهروند بی‌ملاحظه برابر قانون تنبیه و جریمه خواهد شد.

این را هم بگوییم که استفاده از تابلو‌های «توقف ممنوع»، آن هم فقط جلوی پل یا ورودی در خانه بلامانع است.

منبع: همشهری آنلاین 

برچسب ها: پنچری ، جرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۵ شهريور ۱۴۰۲
سلام ،به نظر من هم این جمله درسته ،هم اینکه باید 4تا چرخ پنچر بشه ،در مغازه من از صبح تا بعد از ظهر ماشین پارک کرده بود ،200بار زنگ زدم 110اخرش برگشته میگه میاد ور میداره دیگه ،
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۱۶:۰۷ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
وقتی میگی با 110تماس بگیرید اونا فوری اقدام میکنن یه جورایی خیال میکنم تو یه کشور قانون مند زندگی میکنم با پلیس مقتدر و پیگیر، بعد که اقدام میکنم و نتیجه نمیگیرم بیدار میشم میبینم که نه تو کشور عزیز خودم ایران هستم، اینجا هرکی ساز خودشو میزنه، بابا هم بنویسید وهم پارک کنید هیچ خبری نیست قانون همونه که خودت انجام میدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
قانون
همه قانون...
خوب نوشته شده اند.
اما ضمانت اجرایی ندارند!
مثلأ اگر راننده ای بخواهد پارک کند و دستفروشان خیابان را اشغال کرده باشند! تکلیف چیست؟!
کسبه با گذاشتن مانع، ازقبیل زنجیر،، خرک،، کله قندی و حتی آشغال از قبیل درب شکسته،، بلوک،، و...
و حتی با اعتراض و درگیری...!!!
از پارک خودرو شهروندان جلوگیری می‌کنند!
من چندین بار با شهرداری کرج تماس گرفتم،،، طرف خنده اش گرفت و مرا مسخره می‌کرد که آقا شما چندین بار در طی این چند روز تماس داشتید!!!
بجای شهرداری و شهردار بی ارزه،،، ما باید خجالت بکشیم؟!!!
قانون، فقط نوشته می‌شود!
اجرای قانون برای خوبان و آنانکه دستی در کار دارند!
نقص
نقض
بغض
و.....
شهروندان فهمیده و با شعور را آزار میدهد!
آنانکه.....
خر برفت و خر برفت و خر برفت...........
اینجا بهشت شان است!!!
و جهنم خوبان.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۲۰ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
پلیس هیچ کاری نمیکنه من تاساعت ۲ نیمه شب در خونم معطل شدم بیست بار رنگ زدم حتی ۱۹۷ زنگ زدم حدودا سه چهار ساعت در خونه واستادم خبری از ۱۱۰ نشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
اگر به تخلف پارک جلوی درب منازل رسیدگی شود و رانندگان متخلف جریمه درست و حسابی شوند کسی جملات تهدید آمیزی روی دیوار نمی نویسد لذا خبرنگار محترم بهتر است اجرای قانون را تاکید کند
ضمن آنکه 110 برای مردم کاری نمی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
هیچوقت با تماس با پلیس محترم 110 جرثقیل اعزام نمی کنند و الکی مردم را سرکار نگذارید. خبرنگار محترم بهتر است اول چندین بار در طول هفته با پلیس تماس بگیرد و اگر حتی یک بار گاری هم فرستادند آنگاه خبر بنویسد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
راهور ؟!!!
تخلفات راهور از مردم، بیشتر است!
با ارائه سند و در مناظره مستقیم در حضور ملت ایران،،، ثابت میکنم.
نه فقط راهور...
بلکه در کلیه ادارات.....!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۴:۳۵ ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
با نظرتان موافقم.
آخرین اخبار