حبیب بن مظاهر شیرمرد کربلا که پشت امام حسین (ع) را خالی نکرد + فیلم

حبیب‌بن مظاهر کسی بود که در جنگ‌ها در کنار امام علی (ع) و امام حسن (ع) علیه دشمنان شمشیر می‌کشیده و جزو یاران برگزیده امام حسین (ع) هم بوده است.

روایت پنجم «جرس» شبکه دو سیما از جانب حبیب بن مظاهر برجسته‌ترین شهدای کربلا بود. کسی که نه‌تنها سابقه شرکت در جنگ‌های مختلف داشته، بلکه در کنار امام علی (ع) و امام حسن (ع) علیه دشمنان شمشیر می‌کشیده و جزو یکی از یاران برگزیده امیرالمومنین (ع) محسوب می‌شد.

زمانی که مردم کوفه تشنه دیدارِ امام حسین (ع) بودند، حبیب به همراه گروهی دیگر از کوفیان به امام نامه نوشتند و از ایشان خواستند به کوفه بیایند، تا علیه امویان قیام کنند. امام حسین (ع) مسلم بن عقیل را برای بررسی اوضاع کوفه فرستاد. اما وقتی کوفیان برخلاف وعده خود به مسلم عمل کردند و پشت او را با لشکری از دشمنان خالی کردند، مسلم با لشکری گسسته به شهادت رسید.

آن زمان بود طی نامه‌ای از حبیب بن مظاهر خواسته شد به حمایت از امام حسین (ع) برخیزد. حبیب به طوری پنهانی خودش را از کوفه به سوی امام رساند و توانست به کاروان امام حسین (ع) در کربلا محلق شود.

نقش حبیب بن مظاهر را جعفر دهقان بازی کرد. وقتی قاصد خبر امان‌نامه‌ای را که عمر بن سعد به حبیب وعده داده بود منتقل کرد، او گفت: «وای بر همچون منی که عمر بن سعد بخواهد به او امان بدهد. او به خودش جرئت می‌دهد، مرا به تهدید و تطمیع بفریبد؟ من شبیه او نیستم، که به سرابی همچون ملک ری بر بهترین خلق خدا شمشیر بکشم». 

وقتی از دهقان نظرش را درباره بازی در این نقش می‌پرسند، گفت: چالش سختی بود. حبیب شخصیت عجیبی بود. اینکه آدم در این سن و سال آنقدر شیرمرد و وفادار باشد!

او در پاسخ به این سوال که در کربلا دلت بیشتر به چه کسی گره خورده، گفت: خب کربلا فضای خودش را دارد. قربان امام حسین (ع) بروم، ولی ارادتم به حضرت ابوالفضل (ع) یک چیز دیگر است. بچه بودیم در هیئت‌ها و مساجد موقع محرم سر پرچم حضرت ابوالفضل (ع) دعوا می‌کردیم. آره من ابوالفضلی هستم. امام حسینی هم هستم و جانم برایشان می‌رود، ولی وقتی حضرت ابوالفضل (ع) به این شکل برای برادرش جانفشانی می‌کند، برای من حرمت دیگری دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار