اهمیت و ویژگی‌های فاز ۱۱ پارس جنوبی

عملیات تولید گاز از فاز ۱۱ میدان عظیم گازی پارس جنوبی با ویژگی‌های بسیار مهم از ۶ شهریور آغاز شد.

سید ابراهیم رئیسی صبح روز دوشنبه به منظور افتتاح عملیات تولید گاز از فاز ۱۱ میدان گازی عظیم پارس جنوبی، با استقبال نماینده، ولی فقیه و امام جمعه بوشهر، استاندار و جمعی از مقامات محلی وارد شهرستان عسلویه شد.

فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی، جنوبی‌ترین فاز این میدان بود که احداث و بهره‌برداری از آن به دلیل خلف وعده و نقض تعهدات مکرر شرکت‌های خارجی بیش از ۲۰ سال به طول انجامیده بود.

پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه که مرز مشترک این میدان عظیم گازی با کشور قطر نیز بود، به عنوان یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام اولویت‌دار، در صدر توجهات دولت و وزارت نفت قرار گرفت و با تکیه بر توان داخلی، پس از ۲ سال تلاش، ۶ شهریور عملیات تولید گاز در آن رسما افتتاح شد. اما این افتتاح چه مزایایی دارد.

تولید روزانه گاز ۵۶ میلیون متر مکعب

محصولات نهایی شامل تولید ۵۶ میلیون گاز میعانات گازی و مایعات گازی است که درآمدی بالغ بر ۵ میلیارد دلار درسال عاید کشور می‌نماید و تولید ناخالص داخلی را حدود ۱ درصد افزایش می‌دهد.

جابه جایی دریایی عظیم سکوی ۳۲۰۰ تنی

جا به جایی سکویی عظیم که باعث می‌شود تولید گاز ۳ سال زودتر انجام پذیرد. اقدامی بی سابقه که برای اولین بار توسط متخصصان ایرانی رقم خورد.

۱۵ کیلومتر لوله گذاری خط لوله ۳۲ اینچ دریایی

تکمیل عملیات لوله گذاری دریایی خط انتقال گاز نخستین سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی شامل یک رشته خط لوله ۳۲ اینچ دریایی گاز ترش و یک رشته خط لوله ۴.۵ اینچ تزریق منواتیلن گلایکون به طولل تقریب ۱۵ کیلومتر

حفاری ۲۴ حلقه چاه

افزایش سرعت حفاری‌ها و حفر چهار حلقه چاه د مرحله نخست و حفر ۲۴ حلقه چاه در کل طرح

توسعه میدان گازی پارس جنوبی اثرات چند جانبه‌ای بر اقتصاد ملی و تراز انرژی کشور دارد که از این اثرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. تامین گاز کشور

۲. ارتقای جایگاه کشور در میان تولید کنندگان گاز در دنیا

۳. توسعه صنعت پتروشیمی

۴. تنوع بخشی به سبد صادرات کشور

۵. بهبود زیرساخت‌های توسعه صنعتی و اشتغالزایی

۶. خودکفایی در تولید بنزین کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار