افزایش پول افغانی در برابر دلار

بازار صرافی افغانستان اعلام کرد: در یک هفته گذشته ارزش افغانی در مقابل دلار حدود ۶ درصد افزایش یافته است.

بازار صرافی افغانستان اعلام کرد یک دلار آمریکایی دیروز (۵ سنبله) در مارکت های صرافی افغانستان به ۸۰.۴ افغانی خرید و فروش می‌شود؛ درحالیکه هفته گذشته به ۸۴.۴ افغانی مبادله می‌گردید.

حاجی زیرک، سخنگوی سرای شهزاده در این مورد گفت: «در کنار تأمین امنیت؛ برخی دلایل دیگر در افزایش ساعت‌وار ارزش افغانی در مقابل تمام ارزهای خارجی نقش داشته‌اند».

وی از آغاز مجدد کار استخراج زغال سنگ و وضع تکس ۱۵ دلاری روی هر تن؛ استفاده از افغانی به جای کلدار و تومان در تمام ولایت‌ها و انتقال افغانی از مرکز به ولایات و همچنین تدابیر بانک مرکزی در مهار به موقع بازارها به عنوان دلایل افزایش ارزش افغانی یاد کرد.

زیرک اما از مسئولین کشور افغانستان خواست که در کنار پایین آوردن ارزش اسعار خارجی باید به پایین آوردن نرخ مواد خوراکی و کنترل بازار نیز توجه جدی شود.

سخنگوی سرای شهزاده از شهروندان کشور هم خواست تا به جای استفاده از اسعار خارجی تمام معاملات خود را با پول افغانی انجام بدهند.

هم زمان با این حسیب نوری سخنگوی‌ بانک مرکزی گفت در یک سال گذشته ارزش پول افغانی در برابر دلار آمریکایی بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته‌است که اضافه‌تر از ۶ درصد آن در یک هفته‌ اخیر به وقوع پیوسته است.

بربنیاد گفته‌های نوری؛ جلوگیری از قاچاق دلار، لیلام دلار و معاملات با پول افغانی از جمله سیاست‌هایی است که این بانک روی دست گرفته است. همچنین افزایش صادرات کشور در بالا رفتن ارزش واحد پولی کشور نقش دارد.

وی تأکید کرد که اگر دخایر ارزی بانک مرکزی از سوی آمریکا آزاد شود ارزش افغانی بیشتر از این افزایش خواهد یافت.

در ماه‌های نخست تسلط طالبان و مسدود شدن حدود ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌هایی افغانستان توسط آمریکا، ارزش دلار در برابر پول افغانی به‌ صورت بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۱۶:۲۹ ۰۶ شهريور ۱۴۰۲
مسئولین ایرانی یک چند وقت بروند ببینند اینها چه کرده اند ارزش پولشان را از ۱۲۰ به ۸۰ در مقابل دلار رسانده اند وایران طی دوسال از سی هزار تومان به پنجاه هزارتومان در مقابل دلار افزایش. داده اند . تورم ایران از سی درصد به شصت درصد وانها از دوازده درصد به سه درصد تورم را رسانده اند.
آخرین اخبار