روند کاهشی نرخ تورم در استان قزوین

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان قزوین گفت: نرخ تورم ماهانه در کشور ۲ درصد و در قزوین ۱.۴ درصد بوده که بر اساس آمار‌های موجود، روند تورم ماهانه استان کاهنده است. 

امیر خلیلی‌خواه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان قزوین گفت: بخش کشاورزی ۱۴ درصد، خدمات ۳۵ درصد و صنعت نیز ۵۱ درصد از سهم تولید ناخالص داخلی (اقتصادی) استان را به خود اختصاص داده اند.

وی با اشاره به وضعیت شاخص تورم استان قزوین نیز خاطرنشان کرد: شاخص تورم کشور در سال ۱۴۰۰ برابر ۱۰۰ بود، که این شاخص در تیرماه سال جاری به ۱۹۳ در کشور و ۱۹۵.۳ در قزوین رسیده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان قزوین خاطرنشان کرد: نرخ تورم ماهانه در کشور ۲ درصد و در قزوین ۴.۱ درصد بوده و براساس همین آمارها، تورم ماهانه در این استان روند کاهشی داشته است.

خلیلی‌خواه اضافه کرد: تورم نقطه به نقطه در پایان تیرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته برای برای خانوار‌های کشور ۴.۳۹ درصد و برای خانوار‌های قزوین ۳.۳۹ درصد به ثبت رسیده است.

به گفته این مسئول، نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به تیرماه سال جاری برای خانوار‌های کشور ۵.۴۷ و برای خانوار‌های قزوین ۶.۴۸ بود، اما در حال حاضر تورم استان قزوین فروکش کرده و جزو استان‌های متوسط کشور محسوب می‌شود.

وی با اعلام اینکه میزان نرخ بیکاری طی بهار سال ۱۴۰۰ در کشور ۹ درصد و در قزوین ۷.۳ درصد بود، اضافه کرد: نرخ بیکاری کشور در بهار سال گذشته ۹.۲ درصد و در قزوین ۸.۳ درصد بود و طی بهار سال جاری نیز این ضریب در کشور ۸.۲ درصد و در قزوین ۷.۸ درصد بوده است.

خلیلی‌خواه ادامه داد: آمار‌ها نشان می‌دهد نرخ بیکاری در استان قزوین از نرخ متوسط کشوری پایین‌تر بوده تا جایی که هر قدر نرخ بیکاری کمتر شود میزان مشارکت اقتصادی در استان و کشور بیشتر می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان قزوین یادآور شد: در مجموع نرخ مشارکت اقتصادی کشور طی سال ۱۴۰۰ برابر ۴۰.۹ درصد و در قزوین ۴۳.۹ درصد بوده که از این نظر استان وضعیت مناسبی داشته است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی کشور در بهار سال گذشته ۴۰.۹ درصد و در قزوین ۴۴.۲ درصد بود، اما این نرخ در بهار امسال و در سطح کشوری ۴۱.۲ درصد و در استان قزوین ۴۳.۶ درصد ثبت شده است.

خلیلی‌خواه تصریح کرد: نرخ مشارکت اقتصادی استان قزوین از سال ۹۰ تا بهار سال جاری، صرف نظر از حرکت‌های نوسانی ایجاد شده، فزاینده بوده تا جایی که این نرخ از ۳۸ درصد به ۴۳.۶ درصد رسیده و جهت‌گیری صحیحی را در این حوزه و همچنین نرخ بیکاری داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری استان قزوین در سال ۹۰ بالغ بر ۱۲.۳۹ درصد و در سال جاری نیز ۷.۸ درصد بوده، تاکید کرد: بخش کشاورزی استان با دارا بودن واحد‌های صنعتی، نیمه صنعتی و کشاورزی و بهره‌برداران بخش‌های یاد شده در مجموع ۱۶ درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان قزوین یادآور شد: بخش صنعت و معدن قزوین با سه هزار و ۶۵۰ واحد بهره‌بردار، ۵۱ درصد از مجموع ارزش افزوده و ۳۹ درصد اشتغال را در استان ایجاد کرده که ۵۰۰ مورد از این واحد‌ها غیرفعال و سه هزار و ۱۰۰ واحد نیز فعال است.

وی ادامه داد: استان قزوین ۴۴ هزار و ۸۳۶ واحد صنفی را در بخش خدمات به خود اختصاص داده که ۴۵ درصد از اشتغال را شامل می‌شود، به عبارتی در بخش تولید ناخالص داخلی از لحاظ ارزش افزوده ۳۵ درصد و از نظر اشتغال ۴۵ درصد سهم دارد.

خلیلی‌خواه با اشاره به اینکه سازمان صمت متولی حوزه صنایع، معادن، خدمات و اصناف است، افزود: ارزش افزوده ایجاد شده در بخش عمده‌ای از خدمات حوزه اصناف توسط این سازمان با نیرو‌های محدود در این حوزه، محقق می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.