رشد اقتصادی در دولت سیزدهم ۷ برابر دولت قبل شده است

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: کنترل رشد نقدینگی و تورم از مهمترین اولویت‌های اقتصادی بوده و در دولت سیزدهم رشد اقتصادی ۷ برابر دولت قبل شده است.

در میز اقتصاد امروز به موضوع عملکرد بانک مرکزی در رشد اقتصادی و کنترل نقدینگی با حضور شیریجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی پرداخته شد.

سوال: چه رابطه ای میان تورم و نقدینگی وجود دارد؟

شیریجیان: سیاست بانک مرکزی که رویکرد اصلی دولت است، مدیریت تثبیت اقتصادی در کشور است به طوری که یکی الزامات ما کنترل نقدینگی بوده است.

سیاست بانک مرکزی بهبود و تقویت تنظیم گری بازار خواهد بود، کنترل رشد نقدینگی و تورم با توجه به وضعیت حاد آن در سال‌های اخیر، به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های اقتصادی کشور مورد توجه قرار گرفته است.

سوال: رشد نقدینگی کشور چگونه است؟

شیریجیان: ابتدای دولت رشد نقدینگی ۴۲/۸ درصد بود، ولی امروز به ۲۷ و نیم درصد رسیده است. یعنی ما به هدف گذاری ۲۵ درصد خودمان در سال ۱۴۰۲ نزدیک شده ایم.

یکی از عوامل رشد نقدینگی بدون پشتوانه رشد تراز نامه بانک‌ها است. بانک مرکزی بر اساس شاخص سلامت نظام بانکی یک سقف رشد برای هر بانک مشخص کرد، به صورت ماهانه سقف کنترل هر بانک که تعریف شده مشخص می شود و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

سوال:اقدامات بانک مرکزی برای کنترل رشد نقدینگی چیست؟

شیریجیان: اقدامات عملیاتی انجام شده توسط بانک مرکزی نظیر کنترل خلق پول بانکی از طریق تنظیم و اعمال جدی کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها و تشکیل کمیته نقدینگی بوده است.

 در دولت گذشته ۵۰ همت از تنخواه دولت استفاده شد و خوشبختانه این دولت این تنخواه را تسویه کرد.

سوال: هدف گذاری برای کنترل رشد نقدینگی چقدر است؟

شیریجیان: در عین حال که کنترل نقدینگی داشتیم در سال ۱۴۰۱ هدفگذاری رشد نقدینگی ۳۰ درصد بود که در نهایت به ۳۱.۱ درصد رسیدیم. در همین سال رشد پرداخت تسهیلات ۴۵.۳ درصد و رشد مانده تسهیلات ۳۷.۴ درصد بوده است. نرخ رشد بخش صنعت کشور از ۳.۳ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۹.۵ درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش یابد. همچنین طی سال ۱۴۰۱، رشد مثبت بخش خدمات تداوم یافته و نرخ رشدی معادل ۲.۷ درصد را تجربه کرد.

متوسط رشد اقتصادی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برابر۴.۲ درصد و در چهار سال دولت دوازدهم ۰.۶ درصد بود یعنی متوسط رشد اقتصادی در دولت سیزدهم هفت برابر دولت دوازدهم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار