زارعی:

هدف راهیان روایت اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت است

مدیر مرکز هنر‌های نمایشی گفت: هدف از برگزاری همایش تئاتر پیاده‌روی اربعین (روایت راهیان) اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت و ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

کوروش زارعی مدیرمرکز هنر‌های نمایشی در نشست خبری هفتمین همایش بین المللی تئاتر پیاده روی اربعین (روایت راهیان) گفت: امسال هفتمین همایش بین الملی تئاتر مردمی در ایران و عراق پررنگ‌تر برگزار می‌شود، چون سال گذشته در پیاده‌روی اربعین حضور نداشتیم، اما امسال گروه‌های تئاتر در مرز‌های مهران، شلمچه، خسروی، باشماق برای زائران اجرا می‌کنند.

مدیرمرکز هنر‌های نمایشی ادامه داد: همانند سال‌های گذشته ۲ روز در کربلا به زبان‌های عربی، فارسی، ترکی و حتی نقال خوانی خواهیم داشت، البته گروه سرود هم داریم. با افشین ناظری مذاکره کرده ایم که تئاتر عروسکی برای کودک و نوجوان داشته باشیم و قبل از آغاز پیاده روی اربعین ما پیش تولید قهرمان کوچک را شروع کرده ایم و در حال ضبط نسخه عربی آن هستیم.

زارعی تصریح کرد: در این ایام همه مردم آب و غذا نذری می‌دهند و این حرکت هم نذر فرهنگی بچه‌های تئاتر است چراکه دوستان تئاتری بدون دستمزد اجرای تئاتر و تعزیه انجام می‌دهند و امسال تفاهم نامه با عتبات عالیات انجام می‌دهیم که اسکان هنرمندان مشکلی در عراق نداشته باشد تا دوستان با مسائل کمتری مواجه شوند.

وی افرود: اجرا‌ها بعد از نماز مغرب و عشا تا ۱۲ شب ادامه خواهد داشت. هدف ما از اجرای این نمایش‌ها اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت در تئاتر مردمی پیاده روی اربعین است و خود را برای تمدن نوین اسلامی آماده می‌کنیم. پیاده روی اربعین یک هدف و تجدید بیعت است و دعا می‌کنیم امام زمان (عج) زودتر ظهور کنند و این اعلام موجودیت مردم و شیعیان جهان است و ما همواره باید فرهنگ ایثار و شهادت را بین مردم شیعه زنده نگه داریم و این فرهنگ را مستقل کنیم که چه چیزی بهتر از نمایشی که گفتگوی بی واسطه است.

همچنین فروزان فر معاون حوزه هنری در این نشست گفت: هفتمین رویداد روایت راویان به همت کورش زارعی و کانون مرکز هنر‌های نمایشی برگزار می‌شود و یک اتفاق مهم هنری با محوریت هنر نمایشی است و یکی از ویژگی‌های خاص این اتفاق نوع حضور هنرمندان است که این کار را به صورت نذر فرهنگی پیش می‌برند بدون  دستمزد این حرکت جمعی زیبای هنری را هرساله اجرا می‌کنند.

وی با اشاره به افزایش اجراها به نسبت سال‌های قبل ادامه داد: این تکثر در مرز‌ها است که باعث شده حجم کار نسبت به سال‌های گذشته انجام می‌شود.

موتورچی دبیر هنری این همایش گفت: مثل سنوات گذشته کار خود را شروع می‌کنیم و در مرز مهران ۷ گروه نمایشی، چزابه ۱۴ گروه، باشماق ۶ گروه، خسروی ۷ گروه و در شلمچه ۱۶ گروه تعزیه، نمایش خیابانی و گروه سرود و شاعران و هنرمندان تجسمی حضور دارند. 

وی ادامه داد: این اجراها از ۶ تا ۱۳ شهریور ادامه دارد و اصل برنامه در شارع الرسول خواهد بود و در عمود ۱۲۹۷ و موقعیت‌های دیگر اجرا خواهیم داشت.

موتورچی بیان کرد: امسال تصمیم نداشتیم فراخوان منتشر کنیم، اما چون همایش شناخته شده است گروه‌ها تمایل به حضور داشتند و به همین دلیل فراخوان را منتشر کردیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار