همایش ملی «ابن‌یمین فریومدی» در استان سمنان فراخوان داد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از انتشار فراخوان همایش ملی «ابن یمین فرومدی» اندیشمند و بزرگ‌ترین قطعه‌سرای ایرانی در استان سمنان خبر داد .

فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: فراخوان همایش ملی ابن‌یمین فریومدی در محور‌های مختلف جایگاه ابن یمین در تاریخ شعر فارسی، زندگی ابن یمین و انعکاس شرایط تاریخی روزگار ابن یمین در شعر او، مذهب ابن یمین، افکار و گرایش‌های فلسفی، اجتماعی و سیاسی او، وطن پرستی و مقاومت در برابر مهاجمان به وطن در شعر ابن یمین و شاعران تاثیرگذار بر او و متاثر از ابن یمین، موضوع‌های اشعار ابن یمین، دسته بندی قطعات ابن یمین از منظر شکلی و محتوایی و تفاوت موضوعی قصیده‌ها و غزلیات این یمین با قطعات او، را شامل می‌شود.

وی صنایع ادبی در اشعار ابن‌یمین، بررسی اشعار ابن‌یمین از نظر وزن و قافیه، سبک زبانی اشعار ابن یمین، بررسی و تحلیل اشعار ابن یمین از منظر رویکرد‌های نوین نقد ادبی، اشعار پراکنده ابن یمین در جنگ ها، مجموعه‌ها، معرفی و بازشناسی نسخ دیوان ابن یمین و نقد و بررسی تصحیحات دیوان ابن یمین، تاریخ تحولات موضوعی، و کارکردی قطعه‌سرایی در ایران و بررسی قطعه به عنوان یک نوع ادبی، اهمیت قطعه از نظر ارائه اطلاعات تاریخی، سیاسی، اجتماعی، شاعران قطعه‌سرا پیش وپس از ابن یمین و قطعه‌سرایی در روزگار ما، از دیگر محور‌های این فراخوان است.

فلاح ادامه داد: به سه مقاله نخست و سه مقاله دوم هدایای نقدی تعلق می‌گیرد، مقالات برگزیده به صورت کتاب چاپ خواهد شد و از نویسندگان مقالات برتر برای سخنرانی در همایش دعوت می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: بخش علمی و پژوهشی همایش ملی ابن یمین فریومدی دهم آبان در شاهرود و بخش بازدید از مقبره نیز یازدهم آبان در فرومد میامی برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.