افزایش حدود ۱۰ برابری حق بیمه سهم کارفرمایی کارگران ساختمانی شاغل

رئیس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه، افزایش حدود ۱۰ برابری حق بیمه سهم کارفرمایی کارگران ساختمانی شاغل و اخذ هزینه قطار شهری را دو عاملی دانست که از ابتدای امسال صدور پروانه‌های ساخت و ساز در کرمانشاه را کاهش داده است.

آرش شادفر رئیس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه با بیان اینکه در اسفند سال گذشته تغییراتی در حق بیمه کارگران ساختمانی که سازندگان باید به تامین اجتماعی پرداخت کنند ایجاد شد، گفت : بر اساس این تغییرات، حق بیمه سهم کارفرمایی کارگران ساختمانی شاغل افزایش حدود ۱۰ برابری داشته، به‌گونه‌ای که این رقم در گذشته بر مبنای ۱۵ درصد هزینه پروانه ساختمانی محاسبه می‌شد و اکنون به چهار درصد حداقل دستمزد کارگران ساختمانی تغییر یافته است.

وی با اشاره به اینکه این افزایش حدود ۱۰ برابری هزینه فراوانی را به سازندگان تحمیل کرده است، یادآور شد: مشکل دیگر آنجاست که این هزینه حق بیمه کارگران برای سراسر کشور از ساخت و ساز در ضعیف‌ترین نقطه شهر‌های کوچک تا بهترین نقاط تهران یکسان اخذ می‌شود.

رئیس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه از پیگیری مجلس برای اصلاح این قانون و توقف آن برای دو سال - متعاقب مشکلاتی که این قانون ایجاد کرده- خبر داد و اضافه کرد: این موضوع هنوز مورد تایید شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار نگرفته و کش و قوس‌های آن ادامه دارد.

شادفر خاطرنشان کرد: چون این قانون توسط دولت ابلاغ شده، تا زمان اصلاح لازم‌الاجرا بوده و فشار زیادی را به سازندگان تحمیل می‌کند.

وی پیشنهاد داد، مشابه کاری که در برخی استان‌های دیگر انجام شده، پرداخت هزینه حق بیمه کارگران برای سازندگان اقساطی شود و چنانچه قانون اصلاح شد، تامین اجتماعی دیگر مازاد آن را دریافت نکند.

رئیس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه هدف از این قانون را تامین منابع مالی لازم برای بیمه کردن کارگران ساختمانی دارای کارت مهارت اعلام کرد و یادآور شد: در عمل چنین خدمتی به کارگران ارائه نمی‌شود، زیرا از یک سو اکثر کارگران ساختمانی کارت مهارت ندارند و از سوی دیگر، چون دوره‌های فعالیت آن‌ها کوتاه مدت است، معمولا کمتر کارفرمایی نسبت به بیمه کارگران اقدام می‌کند.

شادفر دومین عاملی که از ابتدای امسال بر روند ساخت و ساز در کرمانشاه اثر گذاشته را اخذ "هزینه قطار شهری" اعلام کرد که با تصویب شورای شهر از ابتدای امسال از افرادی که ساخت و ساز می‌کنند اخذ می‌شود و هدف آن مشارکت در ساخت قطار شهری است.

وی اظهار کرد: این در حالیست که طی بررسی که از سایر شهر‌های بزرگ کشور انجام دادیم، در اکثر شهر‌هایی که قطار شهری راه‌اندازی شده هزینه‌ای با این عنوان از افرادی که ساخت و ساز می‌کنند گرفته نمی‌شود.

رئیس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه اصلاح این دو مشکل را برای جلوگیری از رکود ساخت و ساز در کرمانشاه ضروری دانست و عنوان کرد: نباید فراموش کنیم بخش عمده‌ای از اقتصاد، اشتغال و صنایع ما به حوزه ساخت و ساز مرتبط است و رکود این بخش تبعات منفی در سایر حوزه‌ها خواهد داشت .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.