انتقاد جمهوری خواهان آمریکا از سیاست‌های دولت بایدن در قبال ایران

تعدادی از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه آمریکا از رئیس‌جمهوری این کشور بابت توافق مبادله زندانیان با ایران انتقاد کردند.

احتمالا آزادسازی این منابع مالی بخشی از توافقات دو طرف برای مبادله زندانیان بوده است. با این حال، انتقال این پول‌ها از حسابی در کره جنوبی به یک حساب محدود شده دیگر اتفاق خاصی تلقی نمی‌شود و تنها این پول می‌تواند در موضوعات غیرنظامی از جمله خرید مواد غذایی و یا دارو مورد استفاده قرار گیرد. 

منابع غربی می‌گویند زندانیان آمریکایی اکنون از زندان آزاد شده، ولی هنوز در ایران در حبس خانگی به سر می‌برند و هنوز زمان دقیق خروج آن‌ها از کشور مشخص نشده است. واشنگتن در برابر اقدام تهران، قرار است ۵ زندانی ایرانی را از زندان‌های ایالات متحده آزاد کند. 

تاکنون مقامات جمهوری اسلامی ایران به ادعا‌های طرف غربی واکنشی نشان نداده و سخنی درباره جزئیات تبادل زندانیان با طرف غربی مطرح نکرده اند.

با این حال، این اقدام دولت بایدن واکنش نمایندگان حزب مخالف (جمهوری خواه) را به دنبال داشته است.

تام کاتن، سناتور جمهوریخواه در واکنش به این توافق گفت: «ما همیشه از آزادی گروگان‌های آمریکایی استقبال می‌کنیم. اگر آن‌ها واقعا پس از پرداخت ۶ میلیارد دلار باج از سوی جو بایدن به ایران آزاد شوند، این مماشات فقط باعث می‌شود که مقامات ایران گروگان‌های بیشتری بگیرند. این چرخه تنها زمانی متوقف خواهد شد که جو بایدن از رقصیدن با ساز ایران دست بردارد.»

جیم ریش، عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا هم در توییتی نوشت: «با آنکه من از بازگشت آمریکایی‌های به ناحق‌بازداشت‌شده به خانه استقبال می‌کنم، اما آزاد کردن ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران باعث تشویق به گروگان‌گیری می‌شود و سرازیر شدن پول برای ستیزه‌جویی‌های رژیم را به همراه خواهد داشت.»

باری لاودرمیلک، نماینده ایالت جورجیا هم گفت: «درست زمانی که مردم آمریکا فکر می‌کردند سیاست خارجی بایدن بعد از خروج شکست‌خورده از افغانستان نمی‌تواند فاجعه‌بارتر از این شود او در برابر ایران کرنش می‌کند. شایستگی مردم آمریکا بیشتر از این است.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
شایستگی جمهوری خواهان ترور جنایت و.... است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
خیلی خره بایدن
آخرین اخبار