ادعای وال استریت ژورنال:

توافق اولیه آمریکا و عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل

مقامات آگاه غربی مدعی موافقت اولیه واشنگتن و ریاض به منظور عادی سازی روابط این کشور با تل آویو شدند.

پس از توافق سازش میان مصر و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۷۹ و سازش میان اردن و این رژیم در ۱۹۹۴، امارات طی توافق موسوم به پیمان ابراهیم در سال ۲۰۲۰ اقدام به عادی سازی روابط خود با تل آویو کرد. پیرو تصمیم ابوظبی، بحرین و مراکش نیز روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کردند؛ اما عربستان به عنوان پدرخوانده کشور‌های عربی یکی از بزرگترین غایبان این لیست بود. اکنون خبر‌ها از میانجیگری آمریکا در این موضوع حکایت دارد. 

به گزارش وال استریت ژورنال، مقامات آگاه آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود اعلام کردند آمریکا و عربستان سعودی به توافق اولیه‌ای دست یافته اند که بر طبق آن ریاض اقدام به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی خواهد کرد. 

بر طبق این گزارش، توافق جامعی میان واشنگتن و ریاض در این زمینه حاصل شده است که بر طبق آن آمریکا به عربستان سعودی برای توسعه صنعت هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور کمک خواهد کرد. همچنین واشنگتن ذیل این توافق ضمانت امنیتی مستحکمی به ریاض اعطا خواهد کرد. عربستان به جز درخواست‌های امنیتی و همکاری هسته ای، از آمریکا خواسته است اسرائیل گام‌هایی عملی با ارائه طرح‌های جدی به فلسطینیان به منظور ایجاد یک کشور مستقل ارائه کند. 

منابع غربی می‌گویند آمریکا در مقابل از عربستان سعودی خواسته است از جنبه اقتصادی و نظامی از چین به عنوان رقیب استراتژیک این کشور دوری کند. 

مقامات سعودی پیش‌تر موافقت خود را با عبور هواپیما‌های غیرنظامی رژیم صهیونیستی از آسمان خود اعلام کرده بودند. همچنین منابع غربی طی سالیان اخیر از سفر‌های مخفیانه متعدد مقامات ارشد تل آویو به ریاض خبر داده بودند که این امر با سکوت عربستان همراه بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
عربستان اگر راست میگه به چین نفت نفروشه. کشورای عربی دیگه هم به پیروی از پدرخوانده شون چین رو تحریم نفتی کنن. البته اون موقع ما بجای عربستان و... نفت می فروشیم. چه بهتر.
آخرین اخبار