معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:

تغذیه با شیر مادر هم برای نوزاد و هم برای مادر مفید است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تغذیه با شیر مادر بهترین غذا برای شیرخواران است و هیچ غذا یا نوشیدنی دیگری نمی‌تواند جانشین آن شود.

دکتر قاسم برجوئی‌فرد به مناسبت هفته ترویج تغذیه با شیر مادر اظهار کرد: شیر مادر علاوه بر اینکه کودکان را در برابر بیماری‌ها مقاوم کرده و از مرگ‌ومیر آن‌ها پیشگیری و سبب رشد و تکامل بهتر آنان می‌شود همچنین برای ارتقاء سلامت مادران نیز مفید است.

این متخصص کودکان بابیان اینکه تغذیه با شیر مادر باید به "روش مطلوب " انجام شود افزود: تغذیه نوزادان با شیر مادر باید در ساعت اول تولد شروع شود و شیرخوار در ۶ ماه اول فقط با شیر مادر بدون هر نوع مایعات یا غذای دیگری تغذیه شود؛ همچنین از پایان ۶ ماهگی به بعد علاوه بر تغذیه مکرر با شیر مادر، غذای کمکی هم به شیرخوار داده شود و البته تغذیه با شیر مادر تا ۲ سالگی ادامه یابد.

دکتر برجوئی‌فرد موفقیت مادران در شیردهی را وابسته با عواملی متعددی دانست و بیان کرد: مراقبت‌ها و حمایت‌های لازم در مراحل مختلف قبل و حین بارداری و همچنین بلافاصله پس از زایمان و در مراحل حساس روز‌های اول، مشاوره کارکنان بهداشتی درمانی با مادر برای حل مشکلات شیردهی، به‌ویژه تحکیم اعتمادبه‌نفس او نسبت به‌کفایت شیرش برای تغذیه شیرخوار، جلب حمایت خانواده در ایجاد آرامش و محیط مناسب برای شیردهی مادر، وجود قوانین حمایتی برای بازگشت مادر به محل کار پس از زایمان و تبلیغات گمراه‌کننده‌های جانشین شیر مادر به‌عنوان استفاده از شیر مصنوعی از عوامل مؤثر در موفقیت مادران در مراحل مختلف شیردهی است.

هرساله ۱۰-۱۶ مردادماه مصادف با ۷-۱ آگوست به‌عنوان هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر نام‌گذاری شده است شعار امسال هم‌راستا با قانون‌های جوانی جمعیت و ترویج تغذیه با شیر مادر "نگاهی نو به شیردهی مادران شاغل در خانواده، محل کار و جامعه " است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.