عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان چیست؟

سن بالا، سن پایین بلوغ، اولین زایمان در سن بالا، بیماری پستان خوش‌خیم و ابتلای خواهر یا مادر بیمار به سرطان پستان از جمله عوامل افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان است.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر- کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: سرطان پستان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان و جمعیتی از مردان است که آمار بسیاری را سالیانه در جهان به خود اختصاص می‌دهد. با توجه به خطر بالای این بیماری و میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن، شناخت روش‌های پیشگیری از سرطان پستان می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

فرزانه گشمردی گفت: سن بالا، سن پایین بلوغ، اولین زایمان در سن بالا، عدم حاملگی و زایمان، سابقه سرطان پستان یا بیماری پستان خوش‌خیم (غیر سرطانی) و ابتلا خواهر یا مادر بیمار به سرطان پستان از جمله عوامل افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان است.

او، اشعه یا اشعه درمانی در ناحیه پستان، وجود نسج متراکم پستان در ماموگرافی، مصرف هورمون‌های استروژن و پروژسترون، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و سفیدپوست بودن را از دیگر دلایل افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان عنوان کرد.

به گفته این کارشناس بهداشت و درمان، ارتباط مثبتی بین سرطان پستان و میزان چربی رژیم غذایی وجود دارد. 

گشمردی گفت: تغییرات پوست شامل فرورفتگی و یا توکشیدگی پوست پستان، تغییر فرم هاله اطراف نوک پستان، زخم و تورم در پوست پستان و تغییر در فرم طبیعی پوست پستان را از نشانه‌های سرطان پستان دانست.

او می‌گوید: وجود توده و برآمدگی در پستان که به‌ندرت دردناک است، بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل، خونریزی و یا ترشح از نوک پستان، تغییر در اندازه پستان نیز از دیگر علائم این بیماری است.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: بعد از یائسگی و پس از ۶۰ سالگی وزن زنان به‌طور طبیعی افزایش پیدا می‌کند و کاهش وزن می‌تواند یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان باشد.

به گفته گشمردی، انجام فعالیت بدنی به‌ویژه در زنان جوان را باعث کاهش سطح هورمون و متعاقب آن کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان دانست.

او می‎گوید: استفاده از شیر مادر برای تغذیه شیرخوار خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر، رژیم غذایی، ماموگرافی و معاینه پستان را از دیگر عوامل پیشگیری از سرطان پستان عنوان کرد و گفت: ضروری است همه زنان در سن ۴۰ سالگی ماموگرافی را انجام دهند و همچنین نیاز است معاینه پستان از سوی پزشک یا مامای مجرب به‌صورت سالیانه انجام گیرد.

گشمردی می‌گوید: خودآزمایی از دیگر راه‌های پیشگیری از سرطان پستان است و بهترین زمان معاینه منظم ماهیانه پستان وزیر بغل یک هفته بعد از زمان قاعدگی است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.