تنها عضو غربی طرح «کمربند و جاده» به دنبال خروج از آن است

وزیر دفاع ایتالیا اعلام کرد رم به دنبال خروج از طرح کمربند و جاده چین است، اما نمی‌خواهد این اقدام به روابط میان دو کشور آسیب برساند.

گیدو کروستو وزیر دفاع ایتالیا تصمیم دولت سابق این کشور در پیوستن به طرح جاده و کمربند چین را تصمیمی فی‌البداهه دانست که در سال ۲۰۱۹ بدون انجام تحقیق و ارزیابی کافی انجام شده و ایتالیا را به تنها عضو اصلی غربی این طرح تبدیل کرده است.

به گزارش گاردین، وی گفت: پیوستن به طرح بزرگ کمربند و جاده چین (BRI) تصمیم خوبی نبود و اکنون مساله اصلی این است که چگونه می‌توان این طرح را بدون آسیب رساندن به روابط با پکن ترک کرد.

وزیر دفاع ایتالیا افزود: حرکتی چهار سال پیش در دولت قبلی در پیوستن به این طرح صورت گرفت که کمک چندانی به افزایش صادرات رم نکرد، اما باعث افزایش چند برابری صادرات چین به ایتالیا شد.

جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا نیز پیشتر ضمن اعلام احتمال خروج از طرح کمربند و جاده چین تاکید کرده بود که بدون این قرارداد هم می‌توان روابط خوبی با پکن داشت.

طرح کمربند و جاده چین بازسازی جاده ابریشم تاریخی است که پکن آن را برای اتصال چین به آسیا، اروپا و فراتر از آن با هزینه‌های هنگفت زیرساختی در جاده‌ها و مسیر‌های کشتیرانی پیش بینی کرده است، اما منتقدان این طرح آن را ابزاری برای برای گسترش نفوذ ژئوپلیتیک و اقتصادی چین می‌دانند که به منظور توسعه تسلط جهانی خود درصدد تحقق آن است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار