بسیج حوزه سلامت مشهد برای خدمت به عزاداران حسینی

همه ساله با فرارسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، متولیان حوزه سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با در نظر گرفتن تمهیدات لازم و آماده‌باش تمامی نیروها، زمینه عزاداری ایمن و خدمت‌رسانی شایسته را برای عزاداران حسینی فراهم می‌کنند.

خراسان رضوی و به ویژه شهر مشهد همه ساله در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی میزبان خیل عظیمی از مجاوران و زائران رضوی و حسینی هستند که متولیان حوزه سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با آماده باش تمامی پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی و نیرو‌های شاغل در این پایگاه‌ها، پزشکان، پرستاران و تیم‌های واکنش سریع در بیمارستان‌ها، فعال سازی ۲۳۰ کارشناس و بازرس بهداشت و سلامت محیط به وظایف خود در صیانت از سلامت مجاوران و زائران بارگاه حضرت رضا (ع) در روز‌های عاشورا و تاسوعا همت می‌گمارند.

آمادگی بیمارستان‌های خراسان رضوی

رضا وثوقی‌مقدم مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تمامی بیمارستان‌های زیر پوشش این دانشگاه در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی از آمادگی کامل برخوردارند تا در صورت نیاز عزاداران حسینی، خدمات درمانی سرپایی و بستری را به آنان ارائه کنند.

او با اشاره به تقویت کادر درمانی و تجهیزات پزشکی بیمارستانی در مناسبت‌های خاص، افزود: در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی اورژانس‌های تمامی بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی به‌خصوص در اطراف حرم مطهر رضوی در آماده‌باش کامل هستند، اما در عین حال ارائه خدمات بیمارستانی و اعمال جراحی اورژانسی و غیراورژانسی، طبق روال قبل و برنامه زمان‌بندی شده انجام می‌شود و هیچ خللی در روند آن ایجاد نمی‌شود.

مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از عزاداران حسینی، به ویژه افراد سالمند خواست تا با توجه به گرمای هوا، آب کافی به همراه داشته باشند تا در زمان عزاداری دچار گرمازدگی نشوند.

وثوقی‌مقدم با اشاره به اینکه بیشترین مراجعات بیمارستانی افراد در عاشورا و تاسوعای سال‌های قبل ناشی از مسمومیت غذایی بوده است، بیان کرد: توصیه می‌شود زائران از خوردن و آشامیدن مواد خوراکی در اماکن متفرقه پرهیز کرده و قبل از مصرف خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها از سالم و بهداشتی بودن آن اطمینان حاصل کنند.

استقرار ۱۸ دستگاه آمبولانس و موتورلانس در محدوده حرم

علی یزدانی رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در مأموریت ویژه اورژانس ۱۱۵ مشهد در روز‌های تاسوعا و عاشورا ۱۴ دستگاه آمبولانس به همراه چهار دستگاه موتورلانس در چهار مسیر اصلی منتهی به حرم مستقر و آماده خدمات‌رسانی به عزاداران حسینی هستند.

او افزود: در این بازه زمانی تمامی تجهیزات امدادی، تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵، پایگاه‌های شهری و جاده‌ای اورژانس ۱۱۵، به‌ویژه پایگاه‌های داخل و اطراف حرم، یک فروند بالگرد اورژانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس برای خدمات‌رسانی به‌موقع به زائران و مجاوران در آماده‌باش هستند.

رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشه ادامه داد: همه نیرو‌های اورژانس ۱۱۵ و مرکز پایش مراقبت‌های درمانی mcmc نیز در محل خدمت حضور خواهند داشت تا در مواقعی که نیاز به اعزام افراد به مرکز درمانی است، راحت‌ترین مسیر برای انتقال آنان به بیمارستان اعلام شود.

جلیل توکل‌افشاری سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به منظور ارائه خدمات درمانی به عزاداران حسینی تمام ظرفیت اورژانس عدالتیان بیمارستان امام رضا (ع) و اورژانس بیمارستان قائم (عج) به موضوع ماموریت ویژه روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی اختصاص یافته است.

او افزود: در این ماموریت ویژه از ظرفیت تمامی اساتید، دانشجویان و دستیاران تخصصی رشته‌های مختلف عمومی و تخصصی از جمله رشته طب اورژانس، استفاده شده است.

آمادگی ۲۶ تیم واکنش سریع و ۵۲ پرستار برای ارائه خدمات درمانی

محمد صادقی مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تمامی پرستاران برای ارائه خدمات شایسته به عزاداران حسینی در قالب نوبت‌های بیمارستانی و تیم‌های واکنش سریع در حوزه پرستاری در آمادگی کامل هستند.

او افزود: در این راستا ۲۶ تیم واکنش سریع و ۵۲ پرستار سازماندهی شده اند، اما با توجه به شیوه نامه جدید به دنبال رساندن این موارد به ۵۰ تیم و ۱۰۰ پرستار هستیم.

بازدید‌های مستمر از محل‌های ذبح دام و طیور

محمدمهدی ایزدپناه رئیس مرکز بهداشت شماره ۵ مشهد گفت: طبق تأکید رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و رییس کمیته بهداشت، سلامت و محیط زیست ستاد خدمات سفر خراسان رضوی در ماه‌های محرم و صفر بازدید‌های مستمر از محل‌های ذبح دام و طیور در دستور کار مراکز بهداشت قرار گرفته تا نظارت کامل بر رعایت تمامی نکات بهداشتی از زمان ذبح تا عرضه صورت گیرد.

او با اشاره به وظایف کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار افزود: انجام اقدامات پیشگیرانه در مقابل اپیدمی‌ها و بیماری‌های مشترک انسان و دام و طیور، اخذ کارت بهداشت برای کارکنان در تماس با لاشه و گوشت و انجام سنجش‌های دوره‌ای عوامل زیان‌آور شغلی و همچنین انجام اقدامات بهسازی در تأسیسات بهداشتی از دیگر اقدامات صورت گرفته در محل‌های ذبح دام بوده است.

رئیس مرکز بهداشت شماره ۵ مشهد ادامه داد: رعایت بهداشت گوشت و مرغ، پیشگیری از بیماری‌های مختلف از جمله تب کریمه کنگو و همکاری با مرکز بهداشت برای رعایت قوانین، مقررات، آیین نامه‌ها و شیوه نامه‌ها به منظور کنترل اپیدمی‌ها و پاندمی‌های کرونا، آنفلوآنزا و ... در ایام تاسوعا و عاشورا در این بازدید‌ها مورد تأکید بوده است.

فعالیت ۲۳۰ بازرس سلامت در مشهد

فرشید وفا مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طبق تصمیمات اتخاذ شده در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و شام غریبان ۲۳۰ بازرس سلامت محیط در تمامی نقاط شهر و به ویژه پنج محور اصلی منتهی به حرم مطهر رضوی به منظور تشدید نظارت ویژه بر محل‌های اسکان زائران، مساجد، تکایا، خیمه‌ها، موکب‌ها و هیآت مذهبی و پخت و پز غذا، بسته‌بندی و تهیه و توزیع نذور حضور دارند.

او با بیان اینکه بازرسان با سنجش پرتابلی وضعیت بهداشت و سلامت مواد غذایی و غذا‌های طبخ شده را بررسی می‌کنند، افزود: همچنین دفع سالم پسماند مورد بررسی قرار می‌گیرد تا این موضوع منجر به ایجاد آلودگی و بیماری نشود.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: همچنین در خصوص بهداشت آب و یخ مصرفی و در جهت پیشگیری از ایجاد بیماری‌های منتقله از آب و غذا نیز تاکنون ۵۰ مورد نمونه‌برداری و ۸۸۹ مورد کلرسنجی انجام شده است که به ترتیب ۲۷ و ۲۴۹ مورد آن مربوط به مشهد و موارد دیگر مربوط به شهرستان‌های تابعه این دانشگاه بوده است.

لزوم داشتن کارت بهداشت در تهیه و توزیع آب و غذا

ناصر امینی مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به برگزاری مراسم عزاداری حسینی، بر رعایت موازین بهداشت فردی و محیطی در مساجد، تکایا و هیأت‌ها و موکب‌ها و تهیه و توزیع بهداشتی نذور در مراسم عزاداری تاکید کرد و گفت: هرگونه پخت و پز باید در مکان‌های دارای شرایط بهداشتی و با استفاده از ظروف مناسب صورت گیرد.

او افزود: همچنین تمامی افراد دخیل در تهیه و توزیع آب و غذا برای عزاداران حسینی ملزم به داشتن کارت بهداشت و رعایت بهداشت فردی هستند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر خودداری از هرگونه ذبح و قربانی کردن در محل هیأت‌ها و لزوم استفاده از فرآورده‌های خام دامی مجاز و مورد تایید وزارت متبوع و سازمان دامپزشکی ادامه داد: در تهیه و پخت غذا نیز باید از روغن‌های ترانس پایین و نمک‌های بسته‌بندی یددار تصفیه شده دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو استفاده شود.

امینی با اشاره به اینکه مواد غذایی پخته شده نباید بیش از ۲ ساعت در دمای محیط نگهداری شود، بیان کرد: در صورت الزام به نگهداری مواد غذایی بیشتر از ۲ ساعت، باید این مواد در دمای زیر چهار درجه سانتیگراد یا دمای بالای ۶۳ درجه سانتیگراد نگهداری شوند.

او تصریح کرد: زائران از آب آشامیدنی سالم استفاده کنند و از توزیع آب، شربت و یا شیر فاقد بسته‌بندی در بین دسته‌های عزاداری و یا در مراسم باید جداً خودداری شود.

لزوم رعایت موارد ایمنی در موکب‌ها و تکایا

محمدرضا جویا رئیس گروه پیشگیری و کاهش خطر بلایای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با تاکید بر رعایت موارد ایمنی در تکایا و موکب‌های عزاداری گفت:برای جلوگیری از هرگونه حوادث احتمالی، موکب‌ها باید رعایت موارد ایمنی را در سیم کشی‌های برق بکنند و بر این اساس رعایت فاصله مناسب بین سیم‌های برق و اتصالات و ادوات برقی از مواد قابل اشتعال مانند پارچه‌ها، فرش، پرده، پرچم و ... ضروری است.

او با بیان اینکه استفاده از لامپ‌های ولتاژ بالا در تکایا خطرناک است و احتمال آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد، افزود: پارچه‌های برزنتی به عنوان پوشش اصلی تکایا و موکب‌ها از جنس مواد نفتی و بسیار قابل اشتعال است و نباید در معرض شعله یا حرارت قرار گیرد.

رئیس گروه پیشگیری و کاهش خطر بلایای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: استفاده از سه راهی و چندراهی برای وسایل برقی ممنوع است و برای هر وسیله باید یک پریز مجزا در نظر گرفته شود و در هنگام تقسیم برق از ترمینال‌های سرامیکی غیرقابل اشتعال استاندارد استفاده شود.

جویا بیان کرد: همچنین توصیه می‌شود با توجه به گرمای شدید و استفاده از وسایل سرمایشی، تمهیدات لازم در این خصوص به کار گرفته شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.