امسال ۳۲ درصد پسته کشور در رفسنجان تولید می‌شود

فرماندار رفسنجان با بیان اینکه ۳۲ درصد پسته کشور در این شهرستان تولید می‌شود، گفت: امیدواریم ستاد عالی پسته به زودی تشکیل و موانع صادراتی از سر راه صادرکنندگان برداشته شود.

حسین رضایی در جمع کشاورزان و مدیران و مسئولان شهرستان رفسنجان در تالار خیام دانشگاه ولیعصر (عج) اظهار داشت: امسال قرار است در ایران ۲۱۰ هزار تن محصول پسته و در آمریکا ۶۰۰ هزار تن و در مجموع کشور‌های پسته خیز دنیا یک میلیون تن پسته تولید و عمده این محصول برای کشور‌های نیازمند این محصول صادر شود.

او افزود: امسال ۲۱۰ هزار تن محصول پسته از باغ‌های کشور برداشت خواهد شد که ۱۱۰ هزار هکتار آن در باغات استان کرمان و از این میزان نیز حدود ۷۰ هزار تن معادل ۳۲ درصد محصول کل کشور در باغ‌های رفسنجان است.

فرماندار رفسنجان تأکید کرد: باید برای این ۷۰ هزار تن در خارج از کشور بازار فراهم سازیم؛ لذا نباید قوانین گمرکی و استانداردی، QR و دیگر قوانین سخت گیرانه‌ای سد راه صادرات پسته اعمال شود و امیدواریم ستاد عالی پسته کشور برقرار و موانع صادراتی حوزه پسته برطرف شود.

رضایی با اشاره به اینکه  ۲۸ استان کشور در حال توسعه کشت کشاورزی پسته هستند، بیان کرد: در دنیا نیز کشور‌های آمریکا، ترکیه، اسپانیا و ... در حال توسعه کشت پسته هستند به طوری که کالیفرنیا دارای ۱۸۰ هزار هکتار باغ پسته است و طی ده سال به ۶۵۰ هزار تن خواهد رساند، ترکیه نیز دارای ۲۴۰ هزار هکتار باغ پسته است و طی ۱۰ سال آینده قرار است این میزان را به ۳۵۰ هزار هکتار توسعه دهد.

او گفت: اگر چه در استان کرمان طی ۱۰ سال گذشته به واسطه تغییرات اقلیمی ۱۰ هزار هکتار از باغ‌های پسته خشک شده، اما خوشبختانه در استان‌های دیگر این کاهش سطح زیر کشت در حال جبران است و کشت توسعه‌ای پسته در استان‌های دیگر مانند خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و ... در حال انجام است.

فرماندار رفسنجان تصریح کرد: ۲۱۰ هزار تن پسته قرار است امسال در کشور برداشت شود که عمده این محصول باید صادر شود؛ لذا نباید تصمیمات خلق الساعه‌ای از جمله اعمال QR کد مانع صادرات شود؛ در حالی که صادرکنندگان پسته دنیا بدون اعمال QR کد، محصول خود را صادر می‌کنند.

او به بحث‌های رفع تعهد ارزی هم اشاره و بیان کرد: این مسئله از سال ۹۷ گریبانگیر صادرکنندگان شده و ارز محصولات کشاورزی پسته که پاک‌ترین ارز کشاورزی است باید به سهولت وارد کشور شود؛ اما موانعی بر سر راه این واردات وجود دارد که باید برطرف شود و صادرکنندگان امیدوار شوند.

رضایی همچنین به ضعف تغذیه‌ای درختان هم اشاره کرد و گفت: برخی باغ‌ها با عملکرد بالا در سال جاری که بالای ۲ تا ۳ تن محصول دارند موضوع آبیاری کافی به میزان ۸۰۰ متر مکعب در سال و تغذیه مناسب درختان را انجام می‌دهند و موجب می‌شود که به مقدار بالایی تولید پسته داشته باشند.

او تصریح کرد: کشاورزان پسته کار در شرایط سخت، سرمازدگی، گرمازدگی، تحریم، تنش آبی، شوری و کاهش کیفیت آب و دیگر مشکلات؛ محصول پسته را تولید می‌کنند تا صادرات کشور رونق بگیرد که جا دارد حمایت‌های دولت به این قشر زحمت کش ارائه شود و دغدغه‌های آن‌ها را برطرف سازد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.