اعلام موافقت آذربایجان برای تهیه طرح مشترک ایجاد بارانداز ریلی پارس‌آباد/ افزایش بهره‌برداری اردبیل از ظرفیت‌های مرزی را به جد پیگیری می‌کنیم

استاندار اردبیل گفت:معاون نخست وزیر آذربایجان امروز موافقت این کشور را برای تهیه طرح مشترک این بارانداز اعلام کرد.

سید حامد عاملی پس از پایان نشست مشترک کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و آذربایجان، با اشاره به اهمیت بارانداز ریلی مشترک و پیگیری‌های صورت گرفته در این مدت، اظهار کرد: معاون نخست وزیر آذربایجان امروز موافقت این کشور را برای تهیه طرح مشترک این بارانداز اعلام کرد.

او افزود: مسئله بارانداز ریلی، در اجلاسیه چهاردهم کمیسیون مشترک مطرح و مقرر شد تا اطلاعات لازم بین طرفین مبادله گردد و پس از بررسی‌های لازم، اعلام نظر شود که امروز این امر انجام و نظر مثبت آذربایجان اعلام شد و مقرر گردید بازدید مشترکی نیز با حضور وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان از منطقه مدنظر صورت گرفت.

استاندار اردبیل با تاکید بر اهمیت بالای بازگشایی مرز زمینی تردد مسافری گمرک بیله‌سوار، برای طرفیت و استان اردبیل، بیان داشت: این موضوع جزو مطالبات جدی ما بوده است و در این نشست نیز مطرح شد که معاون نخست وزیر آذربایجان این مسئله را محدود به ایران ندانست و گفت که مرز‌های زمینی تردد مسافری ما با کشور‌های روسیه و گرجستان نیز بسته است، اما امیدواریم و در تلاش هستیم به‌زودی این مسئله مرتفع گردد.

عاملی همچنین افزایش ظرفیت روزانه‌ی ورود کامیون‌ها از ایران به خاک آذربایجان را جزو درخواست‌های خود در این نشست اعلام کرد و گفت: این مسئله در صورت اجرایی‌شدن، موجب کاهش تراکم و کاهش تاخیر زمان صادرات از گمرک بیله‌سوار خواهد بود که مقرر شد گمرک آذربایجان، افزایش ظرفیت تردد روزانه را پیگیری و اقدامات لازم را صورت دهد.

توافق آذربایجان در خصوص انجام تعهدات خویش درباره‌ی سد قزقلعه‌سی و خدا‌آفرین عضو کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و آذربایجان، اضافه کرد: در رابطه با بحث آب‌های مرزی بین دو کشور نیز، طرفین توافق کردند که وزارت نیرو ایران و مسؤولان حوزه‌ی مربوطه در جمهوری آذربایجان، چارچوب لازم را برای مدیریت مشترک و نحوه‌ی بهره‌برداری از آب‌های مرزی را مشخص و بر همان اساس، اقدام نمایند.

استاندار اردبیل ادامه داد: همچنین توافق شد تا جمهوری آذربایجان نسبت به انجام تعهدات خود در رابطه با سد قزقلعه‌سی و سد خداآفرین برای بهره‌مندی ایران از برخی منابع آبی، اقدام‌های لازم را صورت دهد.

عاملی با اشاره به اینکه بعد از مدت‌ها و در جهت حل برخی مسائل، گفتگو‌های خوبی در این نشست شکل گرفت، بیان کرد: نتیجه اولیه‌ی این نشست، شکل‌گیری زمینه‌ی مثبت برای توسعه روابط بود و قرار بر این شد تا مهر ماه سال جاری ضمن برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی در باکو، مجدداً روابط به‌طور رسمی برقرار گردد.

او تصریح کرد: تمام تلاش ما بر این اساس استوار است که با به‌ثمر رسیدن این اقدام‌ها، زمینه برای افزایش بهره‌برداری از ظرفیت‌های مرزی موجود در استان اردبیل فراهم گردد و ما به جد پیگیر این مسئله خواهیم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار