یک شاعر آیینی مطرح کرد؛

نوحه، موسیقی حرکت عظیم اربعین است

زنگنه گفت: بی‌شک نوحه موسیقی اصلی حرکت عظیم اربعین است اما برای نوحه هیچ مراسم و کنگره‌ای در سطح ملی نداشتیم.

مهدی زنگنه، شاعر آیینی در مقدمه‌ای درباره نقش تاثیرگذار نوحه گفت: بی‌شک نوحه پرمخاطب‌ترین شعر و موسیقی آیینی - مذهبی جهان است. پر جمعیت‌ترین گردهمایی مذهبی دنیا که هرساله از سوی پیروان مذهب تشیع برگزار می‌شود و بیش از ۳۰ میلیون جمعیت دارد، مراسم پیاده‌روی و زیارت اربعین است. ما می‌بینیم موسیقی این آیین پر جمعیت نوحه است.

زنگنه ادامه داد: بی‌شک نوحه موسیقی اصلی حرکت عظیم اجتماعی است. ما در کشوری زندگی می‌کنیم، که برای تمام پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی کنگره‌هایی با موضوعات مختلف برگزار می‌شود. اما تا‌ به حال برای نوحه به عنوان اصلی‌ترین عزاداری شیعیان هیچ مراسم و کنگره در سطح ملی نداشتیم. به شدت جای خالی کنگره نوحه در کشور احساس می‌شد.

این شاعر آیینی افزود: اگرچه نخستین کنگره ملی نوحه را یک نهاد حاکمیتی برگزار می‌کند، ولی در فرم و ساختار با نگاه دستوری مواجه نبودیم. تمام ساختارها، محتواها و محورهای کنگره با مشورت نوحه‌سرایان و فعالان این عرصه طراحی و انتخاب شده است. ما در این کنگره به نوحه‌خوان‌ها و مداحان نمی‌پردازیم. صرفاً به نوحه‌سرا و آثار قلمی و موسیقیایی کسانی می‌پردازیم، که به دو هنر شعر و موسیقی به‌طور همزمان تسلط دارند و آثاری خلق می‌کنند، که تمام تجربه موسیقیایی مردم ایران را در ایام محرم و صفر شکل می‌دهد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار