مرادی:

توانبخشی برای رشد طبیعی کودکان دچار اختلال شنوایی ضروریست

مدیر گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به تاثیر مستقیم سیستم بینایی و شنوایی برای رشد طبیعی کودک، گفت: هر تاخیر یا دست نیافتن به رفتار شنیداری و ارتباط غیرکلامی، منجر به اختلال در رشد و تکامل خواهد شد.

فریبا مرادی گفت: کودکان از بدو تولد با جهان اطراف خود ارتباط برقرار می‌کنند. ارتباط اولیه کودک به روش غیر کلامی است، بدین معنی که در نخستین ماه‌های پس از تولد، کودک از طریق تماس چشمی، تغییر در حالات چهره، حرکت دادن سر، دست و پا و صدا سازی‌هایی مانند گریه کردن، خندیدن و آوا سازی با والدین، مراقبان و سایر افرادی که با کودک در تماس هستند، تعامل می‌کند.

او ادامه داد: پیش از اینکه چنین رفتار‌های ارتباطی غیر کلامی در کودک ظهور پیدا کند، کودک باید قادر به شنیدن صدا‌های محیطی و گفتاری و دیدن محیط اطرافش باشد، بنابراین داشتن سیستم‌های شنیداری و بینایی طبیعی برای ظهور رفتار‌های ارتباطی غیر کلامی در کودک ضرورت دارد.

مرادی ضمن بیان اینکه تشخیص زود هنگام هر گونه تاخیر یا عدم دستیابی به رفتار‌های شنیداری و ارتباط غیر کلامی در ماه‌های اولیه پس از تولد، نقش بسیار مهمی در تشخیص اختلالات تکاملی مانند اختلال طیف اوتیسم، تاخیر در تکلم، اختلال زبانی رشدی، آسیب شنوایی و ناتوانی هوشی در کودکان دارد، تاکید کرد: با مداخله زودهنگام در کودکان دچار تاخیر رشدی در مهارت‌های شنیداری و ارتباط غیر کلامی و کمک به تسهیل دستیابی کودک به این مهارت ها، می‌توان تا حد زیادی از بروز تاخیر‌های رشدی در مهارت‌های زبانی، گفتاری، شناختی، هیجانی و اجتماعی پیشگیری کرد.

مدیر گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر علوم پزشکی شیراز ادامه داد: مراجعه به هنگام والدین به مراکز غربالگری شنوایی نوزادان و انجام ارزیابی‌های لازم توسط کارشناس شنوایی شناس، برای هرگونه اختلال تشخیص و متناسب با نوع اختلال، مداخلات لازم انجام می‌شود.

او ضمن بیان اینکه کودکان کم شنوا به دلیل نشنیدن و کم شنیدن اصوات و مکالمات محیط پیرامون، دچار تاخیر در گفتار و زبان هستند، گفت: برای جبران این کاهش در تجربه شنیداری، دو مرکز آموزشی و توانبخشی خانواده و کودک دارای اختلال شنوایی زیر نظر اداره کل بهزیستی با تعرفه دولتی از طریق تشکیل دوره زبان آموزی گروهی و انفرادی با تاکید بیشتر بر استفاده از باقیمانده شنوایی و بکارگیری زبان و گفتار از سوی مربی آموزش کودکان کم شنوا، بخشی از این کمبود‌ها را جبران می‌کنند.

مدیر گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه گفت: در این مراکز کودکان دارای اختلال کم شنوایی پس از ارزیابی اولیه و سطح بندی بر اساس سن، میزان افت شنوایی و توانایی کودک و جایگزینی در کلاس متناسب، آموزش مهارت‌های ارتباطی و آموزش مفاهیم زبانی و گفتاری انجام و مشاوره روانشناسی با والدین جهت پذیرش معلولیت فرزند خود و آگاهی از ضرورت استفاده از وسیله کمک شنوایی نظیر سمعک آغاز می‌شود.

به گفته دکتر مرادی، برگزاری کلاس موسیقی درمانی برای کودکان دارای آسیب شنوایی، برگزاری اردو‌های یک روزه برای افزایش درک مفاهیم و ارتقای روحیه والدین و کودکان و برگزاری کلاس هنر درمانی برای کودکان دارای اسیب شنوایی از دیگر برنامه‌های این مراکز آموزشی و توانبخشی است.

مرادی بیان کرد: این مراکز با هم افزایی توان اساتید گفتار درمان به عنوان مشاور تخصصی و علمی، کارشناسان گفتار درمانی، کارشناسان شنوایی سنجی، روانشناس، موسیقی درمانگر، هنردرمانگر و مربیان آموزشی دارای تخصص از سطح یک تا پیش دبستان، تمام آن چیزی که کودک کم شنوا نیاز دارد را جمع آوری و به بهترین شکل ممکن ارائه می‌کند.

مدیر گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر علوم پزشکی شیراز، به والدین کودکانی که دچار اختلال در سیستم شنیداری و دیداری هستند، توصیه کرد که حتما از خدمات مشاوره‌ای و توانبخشی مراکز دارای پروانه فعالیت، استفاده کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار