فارس میزبان نشست سراسری خانواده و کودک کم شنوا

ششمین نشست کشوری، علمی- فرهنگی خانواده و کودک کم شنوا در شیراز آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ اوریاد دبیر علمی نشست کشوری خانواده و کودک کم شنوا بیان کرد: هدف از برگزاری این نشست تبادل جدید‌ترین دستاورد‌های علمی در زمینه شناسایی و تشخیص کم شنوایی و ناشنوایی، ارتقای سطح علمی، نظری و عملی کارشناسان و مربیان و کسانیکه با آموزش و توانبخشی این کودکان سرو کاردارند، است.

وی ادامه داد: نشست کشوری خانواده و کودک کم شنوا کار خود را با شعار مداخله به هنگام خانواده محور، با رمز موفقیت کودک کم شنوا آغاز کرد.

اوریاد اظهار کرد: امسال این نشست بر نقش مراکز خانواده و کودک کم شنوا و خانواده‌های دارای کودک کم شنوا در ارتقا سطح مهارت‌های کلامی و غیر کلامی کودکان متمرکز است.

نوع پرست مدیرکل دفتر امور توانبخشی مراقبتی و شبانه روزی سازمان بهزیستی کشور در این نشست بیان کرد: معلولیت شنوایی خفیف تا شدید یک نقیصه پنهان و شایع‌ترین نقیصه بدو تولد شناخته شده است.

وی با اشاره به وجود ۲۵۰ هزار فرد دچار اختلال شنوایی در کشور اضافه کرد: از این تعداد ۳ هزار و ۸۰۰ کودک زیر ۶ سال تحت پوشش با مشکل کم شنوایی در کشور وجود دارد.

نوع پرست تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد علت این مشکل، ژنتیکی تشخیص داده شده است.

وی تعداد مراکز کودک خانواده ناشنوای تحت پوشش کشور را ۷۵ مرکز شهری ذکر کرد.

وی دسترسی کودکان روستایی دچار اختلالات شنوایی به این مراکز را از مشکلات عمده این بخش ذکر کرد و افزود: خدمات توانبخشی از راه دور برای کودکان کم شنوا به زودی به صورت پایلوت در استان خراسان رضوی به اجرا در می‌آید تا در سال‌های آینده با اجرای ملی آن، مشکل کودکان روستایی را در این زمینه به حداقل برساند.

نوع پرست، نبود پشتوانه بیمه‌ای برای خدمات شنوایی شناسی و گفتار درمانی را از دیگر مشکلات این قشر ذکر کرد و ابراز امیدواری کرد: مجلسیها، برای این لایحه به زودی تصمیم گیری جدی کنند.

موسوی رئیس سازمان بهزیستی فارس در این نشست تعداد متولدان کم شنوای کشور را با دو برابر نرم جهانی شش نفر در هزار تولد ذکر کرد و افزود: این آمار در فارس کمی بیشتر و ۶ و نیم در هزار براورد شده است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۸ هزار و ۵۰۰ ناشنوا در فارس شناسایی شده اند و تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارند.

موسوی عمده علت بالا بودن این آمار را در فارس ازدواج فامیلی و وجود عشایر که دسترسی کافی به مراکز درمانی ندارند برشمرد.

رئیس بهزیستی فارس گفت: ۵۰ درصد عامل اختلالات شنوایی عوامل ژنتیکی، ۲۵ درصد تروما و حوادث و ۲۵ در صد عوامل ناشناخته است.

گودرزی دبیر اجرایی این نشست تعداد مقالات دریافت شده را ۵۲ مقاله ذکر کرد و گفت: ۴۱ مقاله پذیرفته شد که ۲۰ مقاله به صورت سخنرانی و ۲۱ مقاله به صورت پوستر در بخش علمی و در روز اول ارائه می‌شود.

 این نشست علمی، فردا با حضور خانواده‌ها و نمایش توانمندی‌های کودکان توانمند شده با کاشت حلزون در شیراز ادامه دارد.

انتهای پیام/ن

نشست کشوری خانواده و کودک کم شنوا در شیراز

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.