تهیه بانک غنی ۴۰ ساله از طرح و نقشه دستبافته‌های رضوی

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی گفت: تلاش طراحان این شرکت، موجب شده تا طرح‌ها و نقشه‌های پرشماری خلق شوند که درخور شأن حریم رضوی باشند.

حمید کارگر، مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی گفت: هنرورزی و تلاش طراحان این شرکت در سال‌های گذشته موجب شده است تا طرح‌ها و نقشه‌های پرشماری خلق شوند که هم درخور شأن حریم رضوی باشند و هم به سنت‌ها و اصالت‌های فرش ایرانی پایبند و وفادار بمانند.

وی افزود: فرش دستباف ایران با توجه به قدمت بیش از ۲۵۰۰ ساله خود و به علت گستردگی و پراکندگی در سراسر کشور و آمیختگی با فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌های مناطق مختلف، ذخیره و گنجینه‌ای غنی از طرح‌ها و نقش‌های متنوع را در اختیار دارد. به بیان دیگر در طول قرن‌های متمادی فرش ایرانی به خاطر تنوع جغرافیایی و قومی گسترده‌ای که دارد، دارای هزاران هزار نقشه ارزشمند و متفاوت شده است.

کارگر بیان کرد: این شرکت در طول چهار دهه فعالیت خود از یک‌سو میراث‌دار آن گنجینه غنی و پربار فرش ایران بوده و از سوی دیگر در تلاش بوده تا سبک و حال و هوای خاص خود را با تکیه بر همان میراث کهن خلق کند. طرح‌ها و نقشه‌های به‌کار رفته در دستبافته‌های رضوی در این سال‌ها پیوندی قوی با مکتب هرات و هنر خراسان دارند و در عین تنوع و گوناگونی، از یک روح واحد و یگانه تبعیت می‌کنند. 

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی ادامه داد: غلبه نقشه‌های افشان، ترنج‌افشان و لچک‌ترنج و استفاده از گل‌های شاه‌عباسی بزرگ را می‌توان نمونه‌ای از رد پا و امضای این سبک دانست که با سیر و سیاحت در فرش‌های حرم مطهر رضوی به خوبی به چشم می‌آیند.

وی تصریح کرد: زائران و مجاوران با گشت و گذار در رواق‌های متعدد بارگاه رضوی اگر نگاهی به زیر پای خود داشته باشند، انواعی از نقشه‌های فرش را با تنوعی قابل توجه می‌بینند که با وجود گوناگونی، از یک خانواده‌اند و در هماهنگی و وحدت رویه با هم قرار دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.