آمادگی اردوغان برای سفر به قطر، امارات و عربستان

رئیس‌جمهور ترکیه برای جذب سرمایه به سه کشور امارات، قطر و عربستان سفر خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه خود را برای سفر به کشور‌های منطقه، با هدف جذب سرمایه و جبران کاهش سرمایه‌گذاری غرب در ترکیه آماده می‌کند.

به گزارش «بلومبرگ » محمد شمشک، وزیر دارایی ترکیه، روز گذشته گفت که اردوغان به امارات سفر می‌کند و نمایندگان دو کشور برای تقویت روابط اقتصادی تلاش خواهند کرد.

منابع ترکیه‌ای که نخواستند نامشان فاش شود، تأکید کردند که اردوغان پس از سفر به امارات به قطر و عربستان هم خواهد رفت.

سفر اردوغان به امارات، پس از نشست‌های شمشک و جودت ایلماز، معاون رئیس جمهور ترکیه در سفر به امارات در ماه ماه گذشته و نیز سفر هیات بلندپایه اماراتی به ترکیه برای بررسی جزئیات همکاری در سرمایه گذاری میان دو کشور صورت می‌پذیرد.

وزیر دارایی ترکیه، که دو هفته پیش به همراه معاون رئیس جمهور ترکیه به امارات سفر کرده بود، در کنفرانسی مطبوعاتی گفت که وزارتخانه‌اش در حال انجام اقدامات فنی لازم برای تنظیم توافقات دوجانبه با امارات است.

او گفت که این توافقات تا دو هفته آینده نهایی می‌شود و سپس «رجب طیب اردوغان» برای امضای آن‌ها عازم امارات خواهد شد.

شمشک ادامه داد که روند تنظیم توافق‌نامه‌ها به لحاظ پیشرفت بسیاری داشته و احتمالا دو کشور توافق چارچوب فراگیر روابط امضا کنند.

با توجه به روی گردانی بسیاری از سرمایه گذاران غربی از ترکیه در نتیجه سیاست‌های پولی نامتعارف اردوغان برای پایین نگه داشتن نرخ بهره، کشور‌های عربی منطقه به عنوان رقیبی برای پر کردن این شکاف به میان آمده اند و این امر، رئیس جمهور ترکیه را بر آن داشته تا در پی تقویت روابط با این کشور‌ها برآید.

هدف او از این روابط تامین ارز خارجی، که بسیار مورد نیاز بانک مرکزی ترکیه است، از طریق قرارداد‌های سوآپ ارزی و سپرده گذاری مستقیم توسط امارات، عربستان و قطر است.

دولت ترکیه همچنین قصد دارد ۲۵ میلیارد دلار سرمایه از کشور‌های عربی و نیز از طریق خصوصی سازی و تملک تأمین کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۵۶ ۱۵ تير ۱۴۰۲
توافق را ما امضا کردیم ،
بهره برداریش را انگلیس وترکیه و..می کنند.
آخرین اخبار