مقام اوکراینی غرب را مقصر شکست در ضدحمله‌ها دانست

مشاور پیشین زلنسکی سرعت آهسته ارسال تسلیحات غرب به اوکراین را دلیل شکست در ضدحمله‌های این کشور دانست.

«الکسی آرستوویچ» مشاور پیشین رئیس‌جمهور اوکراین، در مصاحبه با یک فعال روسی، حامیان غربی کی‌یف را به شدت مورد سرزنش قرار داد و گفت که غرب در تامین تسلیحات مورد نیاز اوکراین برای دستیابی به پیشرفت قابل توجه در ضدحمله شکست خورده است.

به گزارش آرتی، الکسی آرستوویچ با هشدار به آنکه تاخیر در ارسال تسلیحات به روسیه این امکان را می‌دهد که برای افزایش توانایی‌های نظامی خود زمان کسب کند، گفت: «سوالات بسیاری از متحدان عزیزمان دارم. چرا شما آمریکایی‌ها ضدحمله را به این شکل آماده کردید و به این مقدار سلاح دادید؟ شاید از همان ابتدا باید ما را به سمت مذاکره سوق می‌دادید.»

مشاور پیشین ولودیمیر زلنسکی همچنین از تاخیر برای ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ هم گلایه کرد و گفت: «اگر F-۱۶ تأیید شده است و اکنون آموزش خلبانی در حال انجام است، چرا در اکتبر یا نوامبر، یا حتی در سال ۲۰۲۴ وارد می‌شوند، و چرا در ماه مه، قبل از ضد حمله، ارائه نشدند؟»

آرستوویچ همچنین در واکنش به اظهارات اخیر «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا (سنتکام، که گفته بود حمله کی‌یف «بسیار خونین» خواهد بود، اما کندتر از حد انتظار پیش می‌رود، گفت: «درک عمیق این فرمانده من را تا عمق وجود به هم ریخته است، تنها سوالی که باید پرسید این است: کمک‌های نظامی که برای انجام وظایفی کنار گذاشته بودیم کجاست؟»

اوکراین ضدحمله مورد انتظار خود را اوایل ژوئن (ماه جاری) آغاز کرد و با استفاده از تانک‌های لئوپارد ۲ ساخت آلمان، وسایل نقلیه جنگی پیاده نظام بردلی و سایر سخت افزار‌های غربی به مواضع روسیه در امتداد خط مقدم از دونتسک تا خرسون حمله کرد. این حمله برای کی‌یف گران تمام شد و شورای امنیت روسیه تلفات اوکراینی را تا هفته گذشته ۱۳ هزار سرباز تخمین زد. اما مسکو می‌گوید نیرو‌های اوکراینی با حمله و بدون پشتیبانی هوایی، نتوانسته‌اند بر شبکه چند لایه سنگرها، موانع و مکان‌های زرهی ساخته شده توسط روسیه از سال گذشته غلبه کنند.

اما دولت اوکراین به تازگی اعلام کرد که نیروهایش در تمام جبهه‌ها در ضدحمله خود به پیش می‌روند. «هانا مالیار» معاون وزیر دفاع اوکراین، می‌گوید «نیرو‌های این کشور در جناح‌های اطراف باخموت در حال حرکت هستند و جنگ اصلی در واقع در اطراف شهر جریان دارد.»

مارک میلی در واکنش به این اظهار نظر می‌گوید که ضد حمله اوکراین به طور پیوسته در حال پیشروی است، اما در میادین مین به سختی جلو می‌رود. او سرعت پیشروی در مسیر‌های مین‌گذاری شده را بین ۵۰۰ تا ۲ هزار متر در روز تخمین زد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار