والدین با نوجوانی که فیلم‌های غیراخلاقی دیده چه برخوردی کنند؟

اگر متوجه شدید فرزندتان فیلم‌های غیراخلافی پرآسیب تماشا می‌کند، سعی کنید درباره مضرات این فیلم‌ها، اعتیاد به آن‌ها و تاثیرشان بر مغز صحبت کنید.

 نوجوانی یکی از حساس‌ترین مراحل زندگی هر انسانی به شمار می‌آید. ترکیب تغییرات جسمانی به علاوه اتفاقاتی که در ذهن فرد می‌گذرد، باعث می‌شود گذر از این مرحله برای خود شخص و والدین بسیار سخت شود و گاه خود را در یک بن‌بست اساسی تصور کنند. متاسفانه برخلاف دوره‌های قبلی رشد، والدین روی باز چندانی درباره اتفاقات تازه نشان نمی‌دهند و همین موضوع نوجوان و خانواده را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهد.

یکی از پرآسیب‌ترین اشتباهات نوجوانان در این دوره سنی، به‌خصوص در این روز‌ها که به دلیل استفاده از فیلترشکن دسترسی به سایت‌های غیراخلاقی راحت‌تر شده، تماشای فیلم‌های غیراخلاقی است. اکنون سوال این است که اگر نوجوانی در این دام افتاد، در لحظه اول والدین باید چه واکنشی از خود نشان دهند؟ سکوت کنند یا تنبیه و تهدید، راهکار بهتری است؟

 لذتی پر از آسیب‌های جبران‌نشدنی، اما بالا
به دلیل شرم فرهنگی که درباره مسائل جنسی در کشور ما وجود دارد، در اغلب موارد بلوغ و کنجکاوی‌های جنسی نوجوان، نامطلوب تلقی می‌شود و هنگامی که والدین متوجه این کنجکاوی در فرزند خود می‌شوند، غافلگیر می‌شوند و متاسفانه در برخی مواقع واکنش مطلوبی از خود بروز نمی‌دهند. در ادامه ترشح هورمون‌ها و تکامل رشد جنسی در نوجوان‌ها، بعضی از آن‌ها متاسفانه سراغ فیلم‌های غیراخلاقی می‌روند و به دلیل لذت پرآسیب، اما زیاد ناشی از تماشای این فیلم‌ها، چرخه‌ای معیوب ایجاد می‌شود و در بعضی افراد به سمت نوعی اعتیاد پیش می‌رود.

به همین دلیل نوجوان برای دیدن این ویدئو‌ها برای تنها ماندن در خانه یا شب بیداری تلاش می‌کند تا دوباره و دوباره این لذت را که پر از آسیب‌های جبران نشدنی است، برای خود تکرار کند. در ادامه می‌خواهیم نکاتی را برای والدین بازگو کنیم تا در صورت متوجه شدن تماشای فیلم غیراخلاقی توسط نوجوان خود، به کار ببندند.

 بار اول، مسئله را با نوجوان مطرح نکنید، اما ...

قبل از هر چیزی سعی کنید خونسردی خود را حفظ کنید و واکنش‌های افراطی و شتاب‌زده نداشته باشید. فرزند شما نه اولین انسان و نه آخرین فردی است که دست به این کار اشتباه زده است. پیشنهاد می‌کنم اولین باری که متوجه این موضوع شدید، آن را با خود نوجوان مطرح نکنید و فقط به‌صورت نامحسوس او را کنترل کنید تا متوجه شوید که این مسئله‌ای تکرارشونده است یا در حد رفع یک کنجکاوی بوده و دیگر تکرار نشده است.

 در لحظه اول، این اشتباهات را نکنید
حق دارید که ناراحت و عصبانی باشید. در اشتباه بودن و آسیب‌های این رفتار هیچ شکی نیست، اما تحقیر شخصیت نوجوان، دعوا کردن با او، درنظر گرفتن تنبیه‌های سنگین، یادآوری تمام اشتباهات او در دوران کودکی و نوجوانی، ترساندن بیش از حد، تصمیم به بیرون انداختنش از خانه و طرد کردن وی و ... از رایج‌ترین رفتار‌های اشتباه و ممنوعه والدین بعد از اولین مواجهه با فرزندی است که مرتکب اشتباه تماشای فیلم غیراخلاقی شده است؛ بنابراین تا می‌توانید به فرزندتان نزدیک شوید و با او صحبت کنید. دوری والدین از فرزندان، سرزنش و انتقاد، همگی به دور شدن نوجوان از والدین منجر و باعث می‌شود در صورت بروز هر گونه کنجکاوی، فرزندان به جای والدین، سراغ دوستان و اینترنت بروند و نتیجه نامطلوب حاصل شود.

 کلیدواژه‌های جست و جو شده را رصد کنید
درخصوص دسترسی کودکان زیر ۱۲ سال به اینترنت دقت زیادی داشته باشید. داشتن گوشی مجزا و وقت گذراندن در اینترنت می‌تواند آن‌ها را به سمت جست و جو‌های غیراخلاقی سوق دهد. میزان اینترنت مصرفی و سایت‌ها و کلیدواژه‌های جست و جو شده را رصد کنید و اجازه نصب فیلترشکن را به آن‌ها ندهید.

 والد هم‌جنس وارد ماجرا شود
در مرحله بعد اگر متوجه شدید که رفتار نامطلوب ادامه‌دار است، سعی کنید به نوجوان نزدیک‌تر شوید و به آرامی موضوع را به او بازگو کنید. بهتر است والد هم جنس در این خصوص وارد عمل شود. سعی کنید درباره مضرات این فیلم‌ها، اعتیاد به آن‌ها و تاثیرشان بر مغز صحبت کنید. در این مرحله
 می‌توانید از روان شناس هم کمک بگیرید تا جملات دقیق‌تری را برای گفتن به فرزندتان ارائه کند.

 نباید فرصتی برای رفتار نامطلوب داشته باشد
سعی کنید تا حد امکان برنامه روزانه فرزندتان را با فعالیت‌های ترجیحا ورزشی پر کنید. یادتان باشد که بیکاری و زمان آزاد بزرگ‌ترین آفت است و می‌تواند ذهن افراد را به رفتار‌های منفی سوق دهد. خستگی جسمانی، فشردگی برنامه و وقت گذراندن با خانواده جایی برای رفتار‌های نامطلوب نمی‌گذارد.

 شاید پای اضطراب و وسواس در میان باشد
به‌عنوان نکته پایانی در بسیاری از موارد تمایل به تماشای فیلم‌های غیراخلاقی ناشی از اضطراب و وسواس است. به رفتار‌های فرزندتان دقت کنید. آیا رد پای اضطراب و وسواس را در او می‌بینید؟ دیدن این فیلم‌ها باعث تسکین موقتی اضطراب در افراد می‌شود و به همین دلیل به محض بیشتر شدن اضطراب به دیدن مجدد آن‌ها رو می‌آورند یا در ذهن خود احساس نوعی اجبار می‌کنند که به سراغ این محتوا‌های غیراخلاقی بروند. در این صورت به طور قطع باید از روان شناس کمک بگیرید تا علت اصلی موضوع حل شود و در نتیجه نوجوان کمتر سراغ این رفتار‌های منفی برود.

منبع: روزنامه خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۰۹ تير ۱۴۰۲
ای کاش زیر ۱۸ سال ممنوع کنن واقعا بدآموزی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۰۹ تير ۱۴۰۲
کلاً حرامه برای تمام سنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۷ تير ۱۴۰۲
دست بچه و نوجوان نباید گوشی با اینترنت داد. مگر اینکه کنترل بشه و مرتب گوشی رو چک کنید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۴۸ ۰۷ تير ۱۴۰۲
هیچ اشاره ای به عامل تغذیه نکردین. خوراکی های طبع گرم و به خصوص امثال پیاز، سیر، موز، عسل، ادویه جات تأثیرات محسوسی در افزایش میل جنسی دارند. استفاده از عطرهای گرم، پرخوری، هم نشینی با دوستان نامناسب و عدم توجه به معنویات هم مؤثرند. اما مهم تر از همه این هست که نوجوان دچار یأس و انحرافِ بیشتر نشه.
Iran (Islamic Republic of)
ایران عزیزم
۱۰:۴۵ ۰۷ تير ۱۴۰۲
ب قول اقای قرائتی ازدواج باید دانش اموزی باشه نه دانشجویی
نو جوون اگ فیلمم نبینه غریزه جنسیش اذیتش میکنه خصوصا با طرز پوشش افتضاح الان ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۰۹ تير ۱۴۰۲
چرت و پرت ننویس
اتفاقاً وقتی نوجوان به دیدن این ها آلوده شود دیگر آن بچه از دست رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۰۷ تير ۱۴۰۲
از وقتی ماهواره،جاشو تو خونه ها باز کرد همه چی خراب شد،بچه،مادر،پدر..همه..حتی اون پدر زحمت کشی ک صبح تاشب دنبال یه لقمه نون حلال واسه زن وبچش بود،،بیخبرازین افعی که تو خونش زن وبچش و سحر خودش کرده..مغزها شستشو داده شد،گوشی های بروز ک اومد تیر خلاصی واسه خانواده‌های سست و کم اطلاع ،و..الان هرطرف سربچرخونی دور ورت ،همه رابطه ها چ مجرد چ متاهل مثلثی و مربعی ..کم نیستن. و چشم و هم چشمی و پارتی و..عرق و.. یاالله پناه به خودت می‌بریم پروردگار عالم..عاقبت بخیرمون کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۰۶ تير ۱۴۰۲
باید یک رشته جدید آموزشی در مدارس همزمان با سن بلوغ جوانان تدریس شود تا از آسیب های بعدی جلوگیری شود ، نیازی نیست که خیلی دقیق و حساس در این مورد به نوجوانان آموزش داد ،می شود به صورت کلی و در حدی که متوجه اتفاقات آینده شوند به آنان آموزش داد، در حیوانات حس غریزه آنان را راهنمایی می‌کند ولی در انسان که غریزه ندارد و عقل دارد باید با راهنمایی مانع انحراف جوانان شد و با عقل خود تصمیم بگیرند کدام راه را انتخاب کنند ،به هر حال یه روزی متوجه می‌شوند پس چه بهتر که جهت درست را به آنان یاد دهند ، دشمن هم از همین خلأ سوءاستفاده می‌کند، اگر می‌خواهید بدانید در کدام زمینه ضعیف عمل میکنید فقط کافیست ببینید دشمن در کجا و در چه زمینه ای بیشتر تمرکز می‌کند و مورد هدف قرار می‌دهد و تلاش خود را در آن زمینه بیشتر کنید.
وقتی پیش بینی های لازم برای مهار آسیب ها انجام نشود نتیجه اش می شود فاجعه، یه روز سیل ،یه روز زلزله ،یه روز هم افتادن نوجوانان در دام شیطان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۰۶ تير ۱۴۰۲
اقا اینا که گفتی خوبه ولی باید مسولین از همون اول تو دوره آموزش و پرورش رو افکار نوجوون ها برنامه ریزی کنن فرهنگ سازی کنن از کارشناس ها و روانشناس های کار بلد کمک‌بگیرن تا قبل از رفتن فرد به این سمت جلوشو بگیرن تا فرد قبل افتادن تو این مرداب متعفن نجات پبدا کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۰۶ تير ۱۴۰۲
متاسفانه این فیلم ها در کشورهای غربی بخصوص آمریکا تولید می شود و در غرب بجه هایشان را شدیدا کنترل میکنن متاسفانه در ایران از همان بچگی بجای اسباب بازی موبایل را در اختیار بچه هاذقرار میدهند و والدین هم کنترلی ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۹:۴۴ ۰۶ تير ۱۴۰۲
سایتهای غیر اخلاقی مغز و روح و روان انسان رو داغون و مریض میکنند و به سمت انجام فحشاء سوق میدن.
انسان کلا در باره هر موضوع یا مطلبی که مطالعه کنه و در اون باره فیلم ببینه به اون سمت کشیده و گرایش پیدا میکنه اعم از مثبت یا منفی.
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۵:۵۷ ۰۶ تير ۱۴۰۲
دولت با فیلتر کردن تلگرام واینستاگرام ظلم بزرگ به مردم ایران کرد زیرا مردم با دانلود فیلتر شکن به جاهایی که نباید نگاه کنند نگاه می کنند.درحقیقت جوانان با فیلتر شبکه های محدودیتی ار استفاده از فضای مجازی ندارندهرکجا دلشان خواست نگاه می کنند‌.فیلتر کردن شبکه مساوی استفاده به فساد انداختن آحاد جامعه. که نباید انجام می شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۰۶ تير ۱۴۰۲
خود تلگرام و اینستاگرام معدن فیلم و عکس های غیر اخلاقی هستش. خوبه که فیلتر شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۹ تير ۱۴۰۲
وقتی اینستاگرام کثافت خونه است انتظار دارید آزاد باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۰۶ تير ۱۴۰۲
میزان کشش برای کنجکاوی وورود به مسائل مختلف (مخصوصاً موضوعات غیراخلاقی) بطور معمول درفرزندان با میزان کیفیت توجه، وتربیت درست،توسط والدین نسبت عکس داره.چراکه بطور غریزی وفطری روحیه وشخصیت وافکار کودکان ونوجوانان دربستری سالم وپرمحبت خانواده ، کفه سنگین انتخابهای شناخته شده ومعقول راترجیح میدهد تا کفه سبک وپرریسک مجهولات وابهاماتی که فعلاً درسن وسال اوباعث صدمات عاطفی وروحی میشود. درکل (غیرازجنبه تجاری که متاسفانه مسائل غیراخلاقی همانند مواد مخدر و...درحال رشد وگسترش پیداکردن است درسطح جهان) معتادان به تماشای این جورفیلمها همان کودکان دیروز هستند که دردوران کودکی جایگزین های چندانی دربرابر انتخابهای پررسیک بعلت تربیت ضعیف نداشتن..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۰۶ تير ۱۴۰۲
فقط کتک ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۶ تير ۱۴۰۲
کدوم حرومزاده ای باعث شد مردم از فیلتر شکن استفاده کنن!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۰۶ تير ۱۴۰۲
خب وقتی فیلتره راه دسترسی هم نداره دیگه نگران چی هستید؟
فروشگاه پلی هم که جمع شده فیلتر شکنی هم نمونده که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۶ تير ۱۴۰۲
عامل اصلی این مسائل کسانی هستند که همه چیو فیلتر میکنند و همه را مجبور به استفاده از فیلتر شکن میکنند این فیلم ها به خصوص برای نوجوان و جوان ها در دسترس تر است
عامل دوم بیکاری و بی پولی است که جوان ها نمی تونند ازدواج کنند بازم مسئولین مقصر اصلی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۶ تير ۱۴۰۲
باید شرایط ازدواج سالم را فراهم کرد جوان و نوجوانی که قدرت
ازدواج و تشکیل خانواده ندارند و جامعه شرایط مساعد فراهم نکرده و خانواده ها بی فکر وبی مسعولیت هستند باید جامعه به سمت فیلم ها و رفتارهای هنجار شکنانه و مضر پیش روند
با این اوضاع ازدواج آینده ای ناخوشایند پیش روی جوانان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۶ تير ۱۴۰۲
کلا خواستین بگین بی خیال شید!
Iran (Islamic Republic of)
زنبور
۱۰:۲۸ ۰۶ تير ۱۴۰۲
عامل رشد استفاده از فیلترشکن دقیقا خود شمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۶ تير ۱۴۰۲
چرت و پرت ننویس
وقتی فیلتره راه دسترسی هم نداره و این عالی است
گوگل پلی هم فیلتره و نمی‌تونید فیلتر شکن گیر بیارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۶ تير ۱۴۰۲
باید ازدواج کند
Iran (Islamic Republic of)
م.م
۰۹:۱۸ ۰۶ تير ۱۴۰۲
هیچی بذاره ادامه بده
والا دیدنش کم ضررتر از رابطه های ناسالم جنسی برقرار کردنه که تهش هزار جور مرض میگیره ازشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۶ تير ۱۴۰۲
دیدنش منجر به انجام آن با افراد دیگر میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۶ تير ۱۴۰۲
اتفاقاً دیدنش از چند بار زنا هم بدتره و روح و روان رو کثیف میکنه.انسان رو به عمل زشت وابسته می‌کند
آخرت انسان هم یک طرفه مستقیم جهنم
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۹:۰۰ ۰۶ تير ۱۴۰۲
کدوم والدین والدین همش دنبال پول هستن که بگن این مال منه اون مال توهیچ اتحادی بین افرادخانواده وجود نداره چه درموردزندگی و چه درموردتربیت فرزند به قول رئیس بانک مرکزی:: یعنی تقریباهیچ اتفاقی نیافتاده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۶ تير ۱۴۰۲
باید از اول فضای مجازی را برای نوجوان محدود کرد اگه شاکی شد راحت بگید پدر مادر باید مواظب بچه هاشون باشند شماهم هروقت مامان بابا شدید مواظب بچه هاتون باشید این جمله جواب میده چون بچه دیگه احساس دائم زیردست بودن را نمیکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۰۷ تير ۱۴۰۲
معلومه فیلم زیاد میبینی مخصوصا خارجی