از آغاز کاشت برنج کامفیروزی در مرودشت تا ردیابی مگس میوه انبه و مدیترانه‌ای در کازرون

کشت برنج در سطح بیش از ۵ هزار هکتار از مزارع کامفیروز شمالی آغاز شده است.

ابراهیم عسکری رئیس مرکز جهاد کشاورزی کامفیروز شمالی اظهار کرد: کشت برنج در سطح ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کامفیروز شمالی از توابع شهرستان مرودشت، آغاز شده است.

او ادامه داد: ارقام مورد استفاده شامل لنجان و چمپا می‌باشد و بیش از ۸۰ درصد مزارع برنج، در این منطقه به صورت مکانیزه کشت می‌ شود و توسط آب‌های سطحی رود خانه و چشمه سار ها، آبیاری می‌ شود.

 عسکری با بیان اینکه امسال، میزان ۵ هکتار به صورت تک بوته (تک خال) کشت شده، تصریح کرد: در روش سنتی کشاورزان معمولاً از ۸ تا ۹ عدد نشاء در هر کپه استفاده می‌کنند که این امر رقابت شدید بین نشا‌ها و کاهش پنجه زنی در زمین را در پی دارد، اما در شیوه جدید نشاءکاری مسئله رقابت بین نشا‌ها حذف شده و برنج حداکثر پنجه دهی خودش را نشان خواهد داد.

کشت برنج

 عسکری اضافه کرد: کشت برنج در کامفیروز تک محصولی است و تنها محصولی است که درآمد خانوار‌ها را در طی یک سال تامین می‌کند، و با استفاده از آموزش‌های ترویجی، اقداماتی در جهت تغییر الگوی کشت برنج صورت گرفته است.

کامفیروز در ۹۰ کیلومتری غرب شهرستان مرودشت و ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب شیراز واقع شده است.

برداشت جو از مزارع اقلید 

 سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اقلید گفت: امسال ۱۰ هزار هکتار از مزارع این شهرستان به جو اختصاص یافته است.

 کمیل ملایی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اقلید با اشاره به آغاز برداشت جو در شهرستان، اظهار کرد: عملیات برداشت از اواخر خرداد ماه آغاز شده و تا نیمه مردادماه ماه ادامه دارد.

 او با بیان اینکه امسال ۱۰ هزار هکتار از مزارع این شهرستان به جو اختصاص یافته است، ادامه داد: سطح مذکور حدود ۷ هزار و ۶۰۰ هکتار کشت آبی و ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار مزارع دیم را شامل می‌شود.

ملایی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود بالغ بر ۳۰ هزار تن جو از این مزارع برداشت شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: در سال زراعی جاری با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، مزارع جو دیم از وضعیت مناسبی برخوردارند و پیش بینی می‌شود میزان تولید این محصول نسبت به پارسال ۱۰۰ درصد افزایش یابد.

 ملایی بیان کرد: هماهنگی به منظور تامین کمباین‌های برداشت و سوخت مورد نیاز ادوات برداشت صورت گرفته و کارشناسان مجموعه جهاد کشاورزی نظارت مستمر بر روند برداشت دارند.

 او افزود: امسال با اقدامات مراقبتی در مزارع در مقابل آفات و بیماری‌ها تلاش شده مزارع عاری از آفت و بیماری باشد و با افزایش عملکرد، بخشی از خوارک دام دامداری‌های شهرستان و شهرستان‌های همجوار تامین شود.

ردیابی مگس میوه انبه و مدیترانه‌ای در کازرون

مدیر جهاد کشاورزی کازرون از آغاز عملیات ردیابی آفات قرنطینه‌ای مگس میوه مدیترانه‌ای و میوه انبه در مناطق مرکبات خیز این شهرستان خبر داد.

حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون با اشاره به عملیات ردیابی آفات قرنطینه‌ای مگس میوه مدیترانه‌ای و میوه انبه در مناطق مرکبات خیز این شهرستان، اظهار کرد: این آفت خطرناک به علت داشتن میزبان متعدد (همچون انار، خرمالو، پرتقال و نارنگی) تقریبا در همه مناطق شهرستان در حال فعالیت است.

او تصریح کرد: عملیات ردیابی با استفاده از تله‌های دلتا همراه با فرمون جنسی و جلب کننده‌ها (پروتئین هیدرولیزات، متیل اوژینول) در باغ‌های مرکبات و انار همه بخش‌های شهرستان کازرون در حال انجام و عملیات کنترل مناطق آلوده در دست اقدام است. 

رشیدی افزود: کارشناسان پیش آگاهی و شبکه مراقبت با بروزرسانی تله ها، نسبت به پایش مستمر به ویژه مناطق با سابقه آلودگی و جمعیت بالای این آفت در سال‌های قبل اقدام کردند.

مگس میوه مدیترانه‌ای

مدیر جهاد کشاورزی کازرون ادامه داد: اطلاع رسانی به باغداران برای بکارگیری اصول فنی مبارزه با آفت مگس مدیترانه‌ای و انبه با استفاده از روش‌های مدیریت تلفیقی برابر دستورالعمل تدوین شده و برگزاری کارگاه آموزشی در باغات و ترغیب به مبارزه همگانی در کاهش جمعیت انتقالی در نسل بعد در دستور کار قرار دارد.

 او با اشاره به اینکه مگس میوه مدیترانه‌ای و مگس میوه انبه بالاترین خسارت را در بین گونه‌های مگس میوه وارد می‌کند، اضافه کرد: جلوگیری از انتقال میوه‌های آلوده به سایر نقاط و جمع آوری روزانه میوه‌های آلوده ریخته شده در پای درخت از راه‌های کاهش خسارت آفت است.

رشیدی بیان کرد: در حال حاضر در سطحی بالغ بر ۳ هزار هکتار عملیات پیش آگاهی و کنترل صورت گرفته و همچنان ادامه دارد.

او گفت: مشارکت تشکل‌ها و بخش خصوصی اعم از تعاونی باغداران، فروشگاه‌های سموم و کلینیک‌های گیاه پزشکی برای همکاری لازم در تهیه و تامین نهاده‌ها و تجهیزات و نیز ارائه خدمات کارشناسی برای مبارزه با آفات مگس مدیترانه‌ای و انبه ضروری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار