قطعی برق چاه‌های کشاورزی معضلی پیش روی بخش تولید

بسیاری از کارشناسان براین باورند که قطع برق چاه‌های کشاورزی اثرات نامطلوبی بر بخش تولید می‌گذارد که براین اساس کمیسیون کشاورزی مجلس خواستار خارج کردن الکتروپمپ‌های چاه کشاورزی از جدول برنامه قطع برق شده است.

بنابر ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب و کار مصوبه سال ۹۰، قطع برق چاه های کشاورزی ممنوع است، درحالیکه وزارت نیرو برنامه قطعی ۶ ساعته چاه های کشاورزی در شبانه روز را ارائه و اجرایی کرده است که این امر آسیب جدی در سال رشد تولید به بخش کشاورزی وارد می کند.

آقای محمد جواد عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس طی نامه ای به وزیر نیرو به سبب اهمیت حوزه کشاورزی و اثرگذاری آن بر تامین امنیت غذایی کشور خواستار خارج کردن برق الکتروپمپ‌های چاه کشاورزی از جدول برنامه قطع برق وزارت نیرو شد.

گرچه قطع برق چاه های آب کشاورزی از جمله طرح های دولت برای صرفه جویی در مصرف برق است، اما کارشناسان بارها درباه نتایج منفی آن مبنی بر کاهش تولید و ایجاد خسارت به زیربخش های مختلف کشاورزی از سال گذشته هشدار دادند که متاسفانه این طرح کماکان امسال هم اجرایی شده است.

در همین رابطه آقای عطااله هاشمی عضو شورای هماهنگی تشکل بخش کشاورزی گفت: با توجه به آنکه قطعی برق در اکثر محصولات جالیزی و دانه های روغنی اثر گذار است، لذا وزارت نیرو موظف به تامین ۲۴ ساعته برق کشاورزان با ولتاژ مناسب است.

هاشمی می گوید: وقتی کشاورز از وزارت نیرو انشعاب خریداری می کند، این وزارتخانه وظایفی مبنی بر تامین ۲۴ ساعته برق دارد و در مقابل کشاورزان هم مکلف به پرداخت قبض در زمان مقرر هستند چراکه قطعی برق حداقل ۵ ساعته بر تولید اثر منفی می گذارد.

قطعی برق منجر به کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی تولید می شود

آقای قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: طی ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته در مجلس موضوع برقی کردن چاه های کشاورزی مصوب شد که براین اساس کشاورزان مکلف به برقی کردن چاه های جدید و قدیم خود با استفاده از تسهیلات بانکی بدون نرخ بهره شدند.

به گفته او، براساس مصوبه مجلس در خصوص برقی کردن چاه های کشاورزی، وزارت نیرو مکلف به تامین ۲۴ ساعته برق کشاورزان شد که متاسفانه دولت به بهانه کمبود تولید برق، آن را اعمال نکرد.

پیشه ور با بیان اینکه قطعی چندساعته برق کشاورزی آسیب جدی به تولید می زند، گفت: قطعی برق ۵ تا ۶ ساعته منجر به کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی تولید می شود، درحالیکه بنابر شعار امسال رشد تولید و امنیت غذایی حائز اهمیت است‌.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: با توجه به اهمیت امنیت غذایی انتظار می رود که وزارت نیرو، برق چاه های کشاورزی را قطع نکند و همانند برق خانگی برخورد کند و در صورت قطعی برق چاه های کشاورزی، سوخت گازوئیل را تخصیص دهند.

ساماندهی برق های غیرمجاز راهی برای جلوگیری از قطعی برق بخش کشاورزی

آقای مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: قطع ۷ ساعته برق در طول روز در کنار قطعی برق های ناگهانی ناشی از کمبود برق یا تعمیر خط ها، تهدید جدی برای تولید محسوب می شود‌.

به گفته او، با قطع برق مقدار آبی که در اختیار کشاورز قرار می گیرد، ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش می یابد که این امر بر تولید اثر می گذارد.

شادلو ادامه داد: در پمپاژهای ثانویه که به طور مستمر نیاز به روشن بودن نیست، کشاورزان می توانند با اعمال مدیریت در ساعات خارج از اوج مصرف اقدام به استفاده کنند.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران گفت: با توجه به آنکه مدیریت مصرف برق در قبال برق های غیرقانونی که از پشت ترانس گرفته می شود، قابل قیاس نیست بنابراین ساماندهی برق های غیرمجاز از طریق اعمال نظارت و اخذ جرایم سنگین تاثیر بسزایی در جلوگیری از قطع برق کشاورزی دارد.

با توجه به آنکه بخش اعظم برق در چاه های غیرمجاز مصرف می شود، لذا مدیریت بر برق های غیرمجاز مانع قطعی برق بخش صنعت و کشاورزی می شود چراکه قطعی برق بخش کشاورزی از لحاظ شرعی و قانونی و سایر امورات اجتماعی و تولید کشاورزی جای بحث فراوان است.

ضرورت اطلاع رسانی قطعی برق در مزارع پرورش ماهی

آقای آرش نبی زاده مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی گفت: قطعی برق در بحث آبزی پروری با سایر بخش های کشاورزی متفاوت است چراکه قطعی برق مزارع ماهی در کمتر از چند دقیقه منجر به تلف شدن کل ماهی ها می شود.

به گفته او، بنابر پیگیری های صورت گرفته، وزارت نیرو متعهد شده که قطعی برق در مزارع پرورش ماهی اتفاق نیفتد چراکه قطعی برق منجر به تلف شدن ماهی و آسیب به منافع ملی می شود چراکه خسارت وارده به پرورش دهندگان را هرطور محاسبه می کنیم، تولید ملی دچار آسیب می شود.

نبی زاده با تاکید بر ضرورت الزام صدور اطلاعیه وزارت نیرو قبل از قطعی برق گفت: وزارت نیرو قبل از قطعی برق باید اطلاعیه صادر کند تا تولیدکنندگان نیم ساعت قبل از قطعی برق دیزل ژنراتور یا پمپ خود را روشن کنند چراکه در صورت قطعی یا خرابی پمپ خسارت سنگینی به پرورش دهنده وارد می شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی ادامه داد: بیمه موظف است قطع برق را پوشش دهد که متاسفانه جزء بیمه تکمیلی گذاشتند، درحالیکه باید شامل بیمه نامه اصلی باشد.

او گفت: اگر قطعی برق شامل بیمه نامه اصلی باشد، دولت مکلف به پرداخت خسارت است که در این صورت به وزارت نیرو فشار می آورند تا برق بخش کشاورزی دچار قطعی نشود یا در صورت قطعی از قبل اطلاعیه داده شود.

با توجه به آنکه قطعی برق چاه های کشاورزی در پی مدیریت مصرف برق به سبب بروز برخی مشکلات سبب نارضایتی کشاورزان شده است، بنابراین انتظار می رود که وزارت نیرو با وجود اهمیت بخش کشاورزی در امنیت غذایی نسبت به خارج کردن قطع الکتروپمپ های کشاورزی از برنامه اقدام کند تا در سال رشد تولید، آسیبی از این حیث به بخش کشاورزی وارد نشود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
برید پشت کنتورهای ویلاها و کارخانه ها رو تو تهران و شمال و قطع کنید زورتون به کشاورز میرسه
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۲:۰۳ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
در هر هفت روزچهارساعت حق آبه داریم هفت برادریم روزی پنج ساعت برقم می‌ره زمین‌ها خشک شدن آقای مسعول زن بچه نون میخواهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
سلام واقعا درهرصورت قشر پایین دست ضرر میکنن خیلیا اصلا تفاوتی نداره براشون کسی که ازاین طریق نون میخوره میفهمه روز به روز کشاورز داره ضعیف تر میشه
Iran (Islamic Republic of)
چگینی
۱۳:۰۹ ۱۹ تير ۱۴۰۲
برید برق اون ویلاهای آنچنانی رو که واسه شنا کردن و صفاشون از ده تا چاه کشاورزی بیشتر مصرف دارن رو قطع کنید برق اتوبان روکم کنید این همه روشنایی واسه چیه روزی یه فکر می‌کنید که کشاورز رو نابود کنید خدا لعنتتون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۵ ۰۷ تير ۱۴۰۲
در مدیریت فعلی کشور، غیر از این نباید انتظار داشت ما اين همه انرژی داریم اونوقت میخوایم کمبود برق با قطعی چاه‌های کشاورزی جبران کنیم دست مریزاد.
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۶:۲۱ ۰۶ تير ۱۴۰۲
سلام متاسفانه هیچکدام ازارگانهای دولتی ما با هم تفاهم ندارن بعد وقتی بهشون فشار میاد یقه اون یکی را میگیره به وزیر نیرو گفتن برق کمه درستش کن اومد پاشو گذاشت به خرخره توليد کننده آخه بی همه چیز تولید برق راببر بالا به تولیدکننده چه کشاورز باشه چه صنعتکار وام بلاعوض بده دیزل برق بخره برق کم اومد اونو روشن کنه نه به تولیدنه به کشاورز و نه به خوددولت فشاربیاد چرا نمی فهمی چراچرا چرا برید بمیریدبابا دره مغزتون رابستیدبجاش دره جیبتون رابازکردیدبی صاحب پرهم نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
مقداد احسانی
۱۴:۴۶ ۰۶ تير ۱۴۰۲
درود.هیچی تو مملکت مون سر جایش نیست..همش بلا و بدبختی برای نابودی تمام منابع کشور.از کشاورزی تا مالیات و آب و خاک و همه چیز..دولت بجای پشتیبانی از مردم کشاورز اومده روزی ۶ساعت قطعی برق..در حالی که دمای هوای جنوب کرمان ۴۸الی ۵۰درجه است.یک ساعت بدون آب در این هوا مساوی با خشک شدن کل درختان و کشت تابستان..تمام محصولات دارن خشک میشن..و حتی الان دیگه نمی‌تونیم کنجد بکاریم
Iran (Islamic Republic of)
کشاورز
۱۴:۳۵ ۰۶ تير ۱۴۰۲
هر چی بدبختیه مال کشاورزه باید تولید کنن و مفت بفروشن تازه همه طلب کارن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۳۳ ۰۶ تير ۱۴۰۲
درود تو گرمای ۵۱ درجه درختی که سالیان سال تقریبا منظم ابیاری میشده الان به بدترین شکل ابیاری میشه
کسی جز کشاورز معنی خشکیدگی رو نمیفهمه
کاش به جای فشار و فشار و فشار فکری به حال کشاورزان مظلوم می شد ما صنعت نیستیم ما برای به بار نشستن نخل ها عمرمان را گذاشتم سود حاصله از فروش محصول فقط به اندازه ی گذراندن عمره تا سال بعده که مجدد محصول میرسه کاش روزی برسه کشاورز با سود حاصل از فروشش هم کشاورزیشو توسعه بده هم صنعت و مدرنیته رو داخل ادغام کنه ما هنوز داریم به سبک نیاکانمان عمل میکنیم چون خودمان که پشتوانه ای نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۶ تير ۱۴۰۲
قطعی برق ، کشاوزی زندگی کشاورزان خرد رو به نابودی کشونده
Germany
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۶ تير ۱۴۰۲
قطع برق چاههای کشاورزی نه تنها باعث افت محصول میشه بلکه برای چاههای مشاع دردسر بزرگی بوجود آورده
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۷:۵۱ ۰۶ تير ۱۴۰۲
"" الله اکبر ""
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۶ ۰۶ تير ۱۴۰۲
وکشوری که باید اقتصادش صنعتی باشه نه کشاورزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۰۶ تير ۱۴۰۲
برعکس کفتی جانم
اقتصاد ایران باید بر پایه کشاورزی و بعد صنعتی باشه
درست عمل نمیشه والا هم آب و هم خاک کافی برای تولید حداقل 25 درصد نیاز نه ایران بلکه دنیا رو داریم ولی خرده مالکی و عدم حمایت دولت و استفاده درست نکردن از آب و خاک نتیجه اش میشه این
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۰۶ تير ۱۴۰۲
کشاورز اگر میزان مندرج در پروانه ی بهره برداری آب چاه را رعایت کند و آبیاری در ساعات اوج گرما را انجام ندهد، کم نمی آورد. بله اگر قصد کشت اضافه و برداشت بیش از اندازه را داشته باشند قطعی برق خسارت وارد می کند. مثلا در همدان در تیر و مرداد طبق مجوز میتوانند حداکثر 18 ساعت بهره برداری داشته باشند. به علت خشکسالی و افت آبدهی چاه، تنها راه، جبران افزایش ساعات روشن بودن چاه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۶ تير ۱۴۰۲
نفست از جای گرم در میاد شکمت سیره درد نکشیده ای عزیزم‌ لیتراژ پمپ‌کشاورزی رو کم‌ میکنند بعد یه مقدار از باغها و اراضی تحت شرب نابود میشه بعد آبیاری به بهونه کمی اراضی تحت شرب دوباره ایتراژ رو‌ کم‌ میکنند تا کشاورز و کشاورزیش نابود بشه و این در باغاتی که چندسال باید هزینه کنی تا بعد چند سال درختان ثمر بده بدتر به چشم‌ میاد من کشاورز بعد چهل سال کشاورزی الان نا امید و در مونده ام‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۰۶ تير ۱۴۰۲
با توجه به وضعیت آب در کشور ما بهتر است کشاورزی بسیار کم شود،به جای هزینه یارانه های پنهان میشود اکثر مواد غذایی را وارد کنیم،با تقسیم برابر یارانه های پنهان فقر از بین میرود.
Iran (Islamic Republic of)
صمد
۲۳:۵۱ ۰۶ تير ۱۴۰۲
این تفکر لیبرال و نئولیبرالیستی شما برگرفته از آمریکا و ساخت تفکر آمریکایی و ساخته شده است برای کشورهایی مثل ما که کشاورزی رو به گند بکشن ولی در کشور خودشون برعکسش رو اجرا میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۵ ۰۶ تير ۱۴۰۲
چه موقع متوجه میشید که همه اینکارها (قطعی برق کم کردن سهمیه آرد و مالیات کارتخوان و...) همه از مسئولان نفوذی است. کی، کی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۲ ۰۶ تير ۱۴۰۲
انتخابات نزدیک است و اخیرا دستهایی در کار است که با قطع برق در بخشی از امور تولیدی و اقتصادی، یا قطع آب بدلیل ترکیدگی و تعمیرات شبکه ی آب. هم دولت را ناکارآمد جلوه دهند و هم مردم را ناراضی کنند. بنظر وزارت‌ اطلاعات و نیروهای بازرسی بایستی دقت بیشتری بکنند.
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۰۶:۴۹ ۰۶ تير ۱۴۰۲
سلام،

قطعی برق چاه‌های کشاورزی معضلی پیش روی بخش تولید.
آخرین اخبار