قصور کادر درمان در ۴۵ درصد از پرونده‌های پزشکی قانونی محرز است

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان گفت: در ۴۵ درصد از پرونده‌های ارجاعی به پزشکی قانونی با موضوع قصور پزشکی در سال گذشته کادر درمان مقصر شناخته شده‌اند.

بابک غیاسی، مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه اقدامات این سازمان مربوط به حوزه‌های متفاوت از جمله معاینات نزاع، تصادفات، تعیین سن، استخدامی، استعلاجی و ... است، اظهار کرد: این در حالی است که تصور عموم جامعه از این سازمان بررسی مرگ و علل آن است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان به رتبه سوم زنجان در پرونده‌های ورودی مربوط به نزاع در سال ۱۴۰۱ اشاره و تصریح کرد: از مجموع ۳۷ هزار پرونده رسیدگی در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۰ هزار مورد مربوط به نزاع است.

وی بالا بودن آمار‌های نزاع را بیانگر وجود تنش در جامعه دانست و ادامه داد: هر چند آمار پرونده‌های نزاع ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش از آن ۲.۷ درصد کاهش یافته، ولی این آمار در ۱۰ سال گذشته روند افزایشی داشته است.

غیاسی با بیان اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد پرونده‌های ورودی در نزاع مربوط به آقایان است، افزود: بر اساس آمار‌های موجود نزاع در مردادماه و تیرماه بالا می‌رود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان به کمبود نیروی متخصص در پزشکی قانونی اشاره و تصریح کرد: در مجموع این اداره کل ۱۸ پزشک همکار دارد.

وی با تاکید بر اینکه در بحث نزاع کیفیت هم مهم است، ادامه داد: با توجه به سابقه مدیریت در چهار استان، در زنجان، نوع مراجعات درصد نزاع‌هایی با آسیب بالا، مانند چاقوکشی پایین است.

غیاسی به کاهش ۱۷ درصدی فوتی‌های ناشی از استعمال مواد مخدر در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش از آن اشاره کرد و گفت: این فوتی‌ها هم جزو موارد ۱۹ گانه ارجاع به پزشکی قانونی محسوب می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان مرگ در زندان، مرگ در معابر، قتل‌ها، تصادف، سرمازدگی، قصور پزشکی و ... جزو موارد ۱۹ گانه ارجاع پرونده به پزشکی قانونی اعلام کرد.

وی با تاکید بر اینکه در ۴۵ درصد از پرونده‌های ارجاعی به پزشکی قانونی با موضوع قصور پزشکی در سال گذشته کادر درمان مقصر شناخته شده‌اند، تصریح کرد: سیستم قضایی در زنجان به کمیسیون‌های پزشکی اعتماد کامل دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.