ثبت جهانی ژئوپارک ارس، گامی در تحول گردشگری منطقه

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: پیوستن ژئوپارک ارس به شبکه جهانی اتفاق مهمی بود که گردشگری منطقه را در جهت منافع مردم بومی محلی متحول می‌کند.

علی اصغر شالبافیان امروز در جشن بین المللی ثبت جهانی ژئوپارک ارس افزود: مراحل ثبت این ژئوپارک ۱۰ سال طول کشیده که با ثبت آن کار تازه آغاز شده و فرایندی برای بهره مندی بهتر از ظرفیت‌های منطقه شروع شده است.

وی به مشکلات گردشگری داخلی نیز اشاره کرد و گفت: در این حوزه ۲ اشکال اساسی داریم یکی توزیع زمانی سفر‌ها و دیگری عدم شناخت گردشگران داخلی از مناطق گردشگری است.
شالبافیان افزود: برای رفع مشکل اول تعطیلی ۲ روزه آخر هفته‌ها مطرح شده است که در بهبود سفر‌های کوتاه مدت موثر خواهد بود.

وی بیان کرد: معرفی ظرفیت‌ها و مناطق گردشگری نیز می‌تواند به رفع مشکل دوم در این زمینه کمک کند و در زمینه گردشگری خارجی نیز که در محور‌های زیارتی و مرکزی کشور محدود شده است باید اقداماتی صورت گیرد تا دیگر نقاط کشور نیز برای این قشر جذاب شود.
معاون وزیر گردشگری خاطرنشان کرد: معرفی نکردن ظرفیت‌های گردشگری آذربایجان شرقی سهم این استان را در گردشگری خارجی محدود کرده است.

وی به مصوبه دولت در مورد هزینه‌هایی که فعالان اقتصادی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری و دیگر حوزه‌ها انجام می‌دهند، اشاره کرد و گفت: این هزینه‌ها مالیات محسوب خواهد شد.
شالبافیان همچنین به رویکرد دولت در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: دولت در برنامه هفتم توسعه نگاه ویژه‌ای به این حوزه داشته است.

علیرضا امری کاظمی، معاون شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو اظهار کرد: ثبت ارس در کنار قشم و طبس به عنوان سومین ژئوپارک کشور افتخاری برای همه است.
وی با بیان اینکه انتخاب ژئوپارک‌ها جدیدترین برچسب برای ثبت‌های جهانی سایت‌های جهانی و سایت‌های ذخیره زیست کره است گفت: البته هدف اصلی ژئوپارک‌ها تنها حفاظت از میراث زمین‌شناسی نیست بلکه در کنار معرفی این میراث با مشارکت جامعه محلی در تلاش برای یک ثبت است.

معاون شورای عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو با اشاره بر چهار بحث اساسی در ژئوپارک متذکر شد: پدیده زمین شناختی و مدیریت جامعه پدیده آشکارکننده از اهداف ژئوپارک است و این در حالی است که ژئوپارک فقط برای گردشگری ایجاد نمی‌شود.

وی ادامه داد: توجه به منابع طبیعی، آگاهی‌بخشی در خصوص پدیده‌های خطرات مخاطرات محلی، آماده‌سازی جوامع مقابله با آثار تغییرات، توجه به بحث آموزش، توجه به تحقیق، توجه به فرهنگ جامعه محلی و معرفی آن و توجه به نقش زنان از جمله اهداف ژئوپارک در یونسکو است.
معاون شورای عالی یونسکو با اشاره بر تاریخ و ظرفیت منطقه آزاد ارس گفت: تاریخ گواه بر این است که در این منطقه ۴۰۰ میلیون سال تاریخ تکاملی وجود دارد همچنین کلیدی‌ترین سایت‌ها در این منطقه وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.