استان اصفهان دارای بیش از ۲ میلیون هکتار مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی اداره‌کل محیط‌زیست استان گفت: استان اصفهان بیش از ۲ میلیون هکتار مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع دارد.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان گفت: این استان دارای ۱۲ منطقه حفاظت شده است که بیش از یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار وسعت دارد؛ علاوه بر آن دارای ۱۰ منطقه شکارممنوع است که بیش از ۵۰۰ هکتار این مناطق وسعت دارد.


حسین اکبری با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن ایجاد قرق‌های اختصاصی مدیریت و حفاظت حیات‌وحش در چهار منطقه استان اصفهان، افزود: قرق‌های اختصاصی حیات وحش در چهار منطقه هیزم چاه، معلی، کوه شیر و کوه پرویز استان ساخته می‌شود.


او  با بیان اینکه موضوع ایجاد قرق‌های اختصاصی در هشت منطقه جدید دیگر استان اصفهان با پیگیری‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت، گفت: این هشت منطقه جدید جزو مناطق مستعدی برای مدیریت و حفاظت مشارکتی است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرا می‌شود.


اکبری خشک شدن رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی را از مسائل مهم محیط زیستی استان اصفهان دانست و گفت: رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی به طور میانگین پذیرای هزاران پرنده مختلف بوده است، اما این تالاب با توجه به پیگیری‌های ملی و استانی حقابه‌های خود را دریافت نکرده است.


معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته تا سی‌ام بهمن‌ماه هیچ‌گونه رهاسازی حقابه نشده است افزود: حدود ۲۵۰ لیتر میانگین زهاب و پساب پایین دست رودخانه به تالاب وارد شده که حدود هفت میلیون مترمکعب بوده است و از سی‌ام بهمن تا هشتم اسفند در دو مرتبه، رهاسازی آب به سمت تالاب شده که حجم آبی که رهاسازی شده، حدود هشت میلیون مترمکعب آب بوده است.


او با اشاره به اینکه با رهاسازی آب در بهمن‌ماه سال گذشته حدود ۶.۶ درصد مساحت تالاب گاوخونی مرطوب شد، افزود: در مجموع حدود ۱۵ میلیون مترمکعب آب و پساب پارسال به تالاب گاوخونی رسیده است که هشت درصد نیاز آبی سالانه تالاب بوده و تقریبا صددرصد مساحت گاوخونی خشک است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.