جزئیاتی از آزمون نوازندگی ارکستر سمفونیک تهران

نشست خبری شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران با محوریت آزمون نوازندگی ارکستر سمفونیک؛ صبح امروز یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ در تالار وحدت برگزار شد.

نشست خبری آزمون نوازندگی ارکستر سمفونیک تهران با حضور سید محمد میرزمانی و هادی آزرم از اعضای شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت تهران برگزار شد.

هادی آرزم نوازنده، مدرس و عضو شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران در ابتدای این نشست خبری درباره جزییات آزمون نوازندگی ارکستر سمفونیک تهران گفت: براساس برنامه‌ریزی‌هایی که در همه ارکستر‌ها وجود دارد، تلاش شد تا از بهمن ماه برای برگزاری آزمون نوازندگی ارکستر سمفونیک تهران اقدامات لازم را انجام دهیم. این شرایط همواره جزو برنامه‌های همیشگی ارکستر‌های معتبر است که برای ارتقای سطح نوازندگی آزمون‌هایی را برگزار می‌کند.

وی افزود: تمام تلاشمان را انجام داده ایم تا همه جوانب کیفیت و عدالت را در برگزاری آزمون رعایت کنیم. البته اگر به لحاظ پیشرفت ومیزان سطح نوازندگی هنرمندان را با کشور‌های خارجی مقایسه کنیم، اصلاً منطقی نیست. 

آرزم گفت: ما اکنون در حوزه تدریس با مشکلاتی رو به رو هستیم که همین موضوع مقایسه سطح نوازندگی هنرمندان ما را با سطوح جهانی غیر ممکن می‌کند. این معضلی است که باید به آن رسیدگی شود و بنده و جناب میرزمانی بار‌ها متذکر شدیم و به آن تاکید داریم.

این نوازنده پیشکسوت ویولن گفت: بچه‌هایی که اکنون در ارکستر سمفونیک تهران مشغول به فعالیت هستند شبانه‌روزی هستند. این عزیزان نوازندگانی هستند که باید منصفانه بگویم نهایت تلاش خود را انجام می‌دهد تا به بهترین شکل ممکن برنامه‌های ارکستر را پیاده کنند. اما باید پذیرفت که اکنون نیازمند یک نگاه بنیادی در ارکستر‌ها هستیم که باید هر چه زودتر کار‌های موثرتری انجام دهند.

عضو شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران در خصوص اینکه آیا خداحافظی و استعفای نوازندگان شناخته شده ارکستر‌ها باعث برگزاری این آزمون شده توضیح داد: ما اکنون در حوزه ساز‌های برنجی نوازنده کم داریم بنابراین بخش مهمی از این ماجرای آزمون نوازندگی به همین جهت است. البته بازنشسته کردن اجباری تعدادی از نوازندگان با سابقه که به لحاظ سنی شرایط استخدام ندارند هم معضل دیگری بود که باعث شد که ما در حوزه آزمون نوازندگی اقدامات لازم را انجام دهیم.

آرزم درباره نحوه برگزاری آزمون نوازندگی ارکستر سمفونیک تهران گفت: نحوه برگزاری آزمون در حوزه‌های مختلف نوازندگی صورت می‌گیرد. به عبارتی در هر بخش ما هیات‌های داوری جداگانه‌ای داریم که آزمون‌های جداگانه‌ای را برگزار می‌کنند. در این بخش گروه بندی‌های صورت می‌گیرد و مفاد تخصصی رپرتوار‌ها به هنرمندان متقاضی حضور در آزمون ارائه می‌شود و در نهایت نفرات برگزیده معرفی می‌شوند. مرحله نهایی آزمون هم طی روز‌های آینده برگزار می‌شود و من امیدوارم شاهد اتفاقات خوبی در عرصه ارتقای کیفی آثار باشیم.

این نوازنده پیشکسوت موسیقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: اقداماتی برای خرید لوازم جانبی ساز‌های گران قیمت برای استفاده از ارز دولتی توسط نوازندگان ارکستر‌ها صورت گرفته که هنوز در مرحله مذاکره و رایزنی است. اما امیدوارم این بار شرایط به گونه‌ای فراهم شود که علاوه بر پرداخت به موقع دستمزد نوازندگان ارکستر چه قراردادی و چه پروژه‌ای، فضایی ایجاد شود که خرید لوازم جانبی ساز‌های گران قیمت در شرایط بهتری باشد.

میرزمانی آهنگساز و عضو شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران هم در ادامه این نشست گفت: متاسفانه ما در برخی موارد شاهد هستیم که برخی نوازندگان فکر می‌کنند دیگر نباید تلاشی داشته باشند و به نظر من این آزمون‌ها باعث می‌شود که سطح علمی و کیفی نوازندگان ارتقا پیدا کند.

عضو شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران درباره سرنوشت آینده ارکسترسمفونیک تهران گفت: شورای هنری ارکسترنهایت تلاش خود را انجام داد تا بهترین گزینه‌ها را برای رهبری دائم ارکستر انتخاب کند. در جلسات مختلف شورای هنری ارکستر تاکید داشته و دارم که جلسات وتمرین‌های ارکستر به هیج وجه نباید تعطیل شود. از این جهت امیدوارم شرایط به گونه‌ای باشد که بتوانیم هرجه زودتر شاهد اتفاقات بهتری باشیم. به ویژه اینکه برای ایام محرم و صفر برنامه‌هایی داریم که به زودی جزییات آن اعلام می‌شود. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار