احتمال تمدید دبیرکلی ناتو برای استولتنبرگ

منابع می‌گویند ممکن است از استولتنبرگ خواسته شود یک سال دیگر در سمت دبیر کلی ناتو باقی بماند.

به گفته منابع آگاه، در میانه تلاش برای تصمیم‌گیری در مورد جانشین دبیرکل ناتو، انتظار می‌رود از ینس استولتنبرگ خواسته شود تا یک سال دیگر در این سمت باقی بماند. 

به گزارش رویترز، دوره ریاست استولتنبرگ پیش از این سه بار تمدید شده است و قرار است او سپتامبر (حدود سه ماه دیگر) پس از ۹ سال از سمت دبیرکلی ناتو کناره گیری کند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود می‌گوید که استولتنبرگ هنوز از حمایت گسترده‌ای در میان ائتلاف برخوردار است و همچنان رهبر موثری است. همچنین یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، در این خصوص گفت: «دولت (بایدن) به فکر ماندن استولتنبرگ برای یک سال دیگر است. به نظر نمی‌رسد در حال حاضر در ناتو برای جایگزینی او اتفاق نظر وجود داشته باشد».

به طور کلی به نظر می‌رسد اعضای ناتو از نمایش تفرقه در شرایط جنگی بیم دارند.

استولتنبرگ در ماه فوریه اعلام کرد که دیگر به دنبال تمدید دوره ریاست خود نیست. اما او از گفتن اینکه اگر اعضای ناتو از او بخواهند که در این سمت باقی بماند، چه خواهد کرد، خودداری کرده است.

او در کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه تکرار کرد: «من بار‌ها و بار‌ها اعلام کرده‌ام که به دنبال تمدید [ریاست خود] نیستم و هیچ برنامه‌ای جز پایان دادن به کارم وجود ندارد و دوره تصدی من در پاییز امسال به پایان می‌رسد». 

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس آشکارا اعلام کرده که به این شغل علاقمند است. اما در حالی که برخی دولت‌ها تلاش می‌کنند برای اولین بار یک زن دبیرکل ناتو شود، مته فردریکسن، نخست وزیر دانمارک نیز به عنوان یک رقیب جدی ظاهر شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار