ناتو: باید امنیت اوکراین بعد از پایان جنگ تضمین شود

دبیرکل ناتو در سخنانی گفت که پس از پایان جنگ با روسیه باید امنیت اوکراین به شدت تضمین شود.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه گفت اوکراین در دهه گذشته به ائتلاف غربی «نزدیک‌تر» شده است و خواستار ایجاد «چارچوبی برای تضمین امنیت آینده اوکراین» پس از پایان جنگ با روسیه شد.

به گزارش دویچه وله، استولتنبرگ در سخنانی پس از نشست وزیران دفاع ناتو در بروکسل گفت که اعضای ائتلاف ترانس آتلانتیک توافق کرده‌اند که «برای ایجاد شورای اوکراین-ناتو» که در آن وضعیت اوکراین «برابر وضعیت کشور‌های عضو ناتو» باشد، تلاش کنند.

استولتنبرگ گفت: «همه ما قبول داریم که اوکراین در دهه گذشته به ناتو نزدیکتر شده است. ما موافقیم که در‌های ناتو باز است و اوکراین به عضویت این ائتلاف درخواهد آمد و این تصمیمی است که متحدان و اوکراین باید بگیرند و روسیه حق وتو ندارد.»

استولتنبرگ همچنین گفت که ناتو تصمیم روسیه برای استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس را «جدی» می‌گیرد و «لفاظی‌های خطرناک» مسکو را محکوم می‌کند، اما تأکید می‌کند که «تاکنون ما شاهد تغییری در موضع هسته‌ای روسیه نبوده‌ایم».

برخی منابع خبری گزارش دادند که وزیران دفاع کشور‌های عضو ناتو نتوانسته‌اند بر سر اولین طرح‌های دفاعی ائتلاف پس از پایان جنگ سرد به توافق برسند، به طوری که یکی از دیپلمات‌ها گفت که ترکیه از تصمیم‌گیری در مورد متن مکان‌های جغرافیایی به‌ ویژه در مورد قبرس جلوگیری کرده است.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: «در حالی که برنامه‌های منطقه‌ای امروز به‌ طور رسمی تأیید نشده، اما ما پیش‌بینی می‌کنیم که این برنامه‌ها بخشی از مجموعه‌ای از دستاورد‌های اجلاس ویلنیوس در ماه جولای باشد».

استولتنبرگ گفت که انتظار دارد متحدان ناتو در نشست ماه آینده در لیتوانی "تعهد بلندپروازانه تری به هزینه‌های دفاعی" از خود نشان دهند و تاکید کرد که "اطمینان دارم درباره چگونگی نزدیک کردن اوکراین به ناتو به اجماع دست خواهیم یافت. "

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۱۰:۰۴ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
اگر اکراینی باقی ماند چشم. حتما.
آخرین اخبار