کارشناس برزیلی در گفتگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران جوان:

حضور ایران در آمریکای لاتین نشانه پایان امپراتوری غرب است

کارشناس برزیلی گسترش روابط کشور‌های آمریکای لاتین با ایران را بهترین راه برای پایان دادن به امپراطوری کشور‌های غربی در این منطقه عنوان کرد.

سفر آیت الله سید ابراهیم رییسی و تیم همراه به کشور‌های آمریکای لاتین و دیدار و گفتگو و نیز عقد تفاهم نامه‌های متعدد همکاری با کشور‌هایی مانند ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا بازتاب‌های زیادی میان مقامات آمریکایی و برخی متحدان غربی آن‌ها داشته؛ برخی توسعه همکاری‌ها میان ایران و کشور‌های آمریکای لاتین را راهی برای پایان سلطه غرب عنوان و از گسترش این ارتباط‌ات اظهار نگرانی کرده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان به منظور بررسی دقیقتر دلایل اهمیت استراتژیک آمریکای لاتین و نیز ارتباط ایران با این کشور‌ها مصاحبه‌ای ترتیب داده با بورنو بیکلینی، فعال سیاسی و خبرنگار از برزیل که مشروح آن در ذیل از نظر می‌گذرد.

- با توجه به اینکه ایران بخشی از نفت خود را به برخی از کشور‌های آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا می‌فروشد، فکر می‌کنید این اقدام چه تاثیری بر وضعیت کشور‌هایی که تحت تحریم‌های شدید آمریکا هستند خواهد داشت؟

بورنو بیکلینی: توجه به این نکته ضروری است که آمریکا، علاوه بر ترویج تحریم‌ها و محاصره اقتصادی علیه کشور‌های مستقل - مانند کوبا و ونزوئلا - رویه دویست ساله محاصره دریایی را نیز دارد که امنیت کشتیرانی دریایی تجاری و محموله‌ها را تهدید می‌کند؛ بنابراین حضور نفتکش‌های ایرانی برای کمک به توسعه اقتصادی کشور‌های آمریکای لاتین، راهی برای استقلال در روابط دیپلماتیک و اولویت دادن به منافع مردم و نه امپراتوری تهدیدکننده آمریکا و غرب است.

علیرغم تاکید رسانه‌های غربی بر مسائل امنیتی و دفاعی ایران، بزرگترین هدف جمهوری اسلامی روابط اقتصادی و توانایی ایجاد و گسترش زنجیره‌های جدید با ارزش افزوده بالا است. فروش یا مبادله نفت و مشتقات آن با کشور‌های آمریکای لاتین تحت تحریم ممکن است راهی برای تقویت و ایجاد جهش در مبادلات صنعتی و سرمایه گذاری مشترک باشد.نمونه خوب این مسئله ثبت اختراع و ماشین آلات کشاورزی تولیدی ایران است که به تلاش‌های تولید کشاورزی در ونزوئلا کمک می‌کند. این قرارداد به زمان هوگو چاوز برمی گردد که در آن زمان در این کشور بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

در مورد کوبا، تخصص جزیره مستقل در حوزه بهداشت، داروسازی و پزشکی پیشگیرانه، کنار تکنولوژی پیشرفته ایرانی می‌تواند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد، همانطور که قبلا در تولید واکسن کرونا در زمان همه گیری شاهد آن بودیم. به علاوه هرگونه پیشرفت در روابط ژئواکونومیکی ایران و آمریکای لاتین می‌تواند به تقویت روابط این کشور‌ها منجر شود و این موضوع با توجه به امنیت انرژی، اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند. اگر ابتکارات دوجانبه یا ابتکارات بین ایران و بلوک منطقه‌ای جنوب (مرکوسور، به رهبری برزیل) متضمن تشکیل سرمایه‌گذاری‌های مشترک و توسعه فناوری - پیوستن به تلاش‌های مهندسین نفت و زمین‌شناسان از ایران و کشور‌های ما- باشد، ما در مورد اتحاد استراتژیک در یک بخش اساسی و حساس به پیشرفت‌های خوبی خواهیم رسید.

من فکر می‌کنم که روابط ایران و آمریکای لاتین، به ویژه با کشور‌های پیشرو (مانند برزیل و مکزیک) یا تحت تحریم، مانند ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه، مجموعه‌ای از ابتکارات اساسی را تشکیل می‌دهد. ما ضرورتاً باید از شرایط صادرکنندگان صرف کالا‌های کشاورزی و معدنی به ایران فراتر برویم. ما باید روابط اقتصادی و مشارکت استراتژیک را به سمت روابط چندقطبی سوق دهیم.


- آمریکا در طول این سال‌ها بسیار تلاش کرد تا جایی برای خود و دولت‌های دست نشانده خود در کشور‌های آمریکای لاتین باز کند. به نظر شما غرب تا چه اندازه در رسیدن به این هدف موفق بوده؟ و چرا آمریکای لاتین یک منطقه استراتژیک در جهان است؟

بورنو بیکلینی: حضور آمریکا برای نفوذ، مداخله و یا حتی سرنگونی دولت‌ها در آمریکای لاتین به محاصره دریایی هائیتی در ۱ ژانویه ۱۸۰۰ برمی گردد! اخیراً، یک ژنرال آمریکایی مقر ۰۱ فرماندهی جنوب قاطعانه اعلام کرد که ثروت‌های معدنی و کشاورزی، ذخایر آبی و زیست بوم‌هایی با سطح بالایی از تنوع زیستی مجموعه‌ای از دارایی‌های استراتژیک را تشکیل می‌دهند که باید توسط ارتش آمریکا از آن‌ها "دفاع شود"؛ بنابراین احساس تهدید دائمی در کشور‌های ما امری همیشگی است.

در مورد وجود دولت‌های دست نشانده آمریکا در آمریکای لاتین، وضعیت کمی با قرن بیستم متفاوت است. دیگر جایی برای مداخله مستقیم و فاحش واشنگتن وجود ندارد، یک اتحاد فزاینده‌ای در حال شکل گیری است، بخش‌های گسترده آمریکای لاتین در حال مشارکت‌های گسترده هستند. متأسفانه بخش بزرگی از نخبگان کشور‌های ما تمایلی به فرافکنی ندارند، چه رسد به مناقشه قدرت در نظام بین‌الملل. همین عدم تمایل به اعمال حاکمیت نگرانی جدی برای رفاه جمعی و بهبود شرایط زندگی مادی اکثریت جمعیت به همراه داشته است.

بُعد استراتژیک آمریکای لاتین در قرن بیست و یکم فراتر از ظرفیت آشکار تولید مواد غذایی است. تنها برزیل و آرژانتین برای بیش از ۱.۵ میلیارد انسان غذا تولید می‌کنند. دقیقاً به همین دلیل ما باید بر شرایط کشت و زرع غلبه کنیم و به دنبال پایان دادن به گرسنگی در کشور‌های خود باشیم و امکان توسعه اقتصادی مبتنی بر اقتصاد زیستی، احترام به زیست بوم ها، پیشرفت علمی با توجه به مردم بومی و ظرفیت خود را برای همزیستی جمعی بدون تعصبات قومیتی افزایش دهیم. - فرقه گرایی‌های قبیله‌ای میراث نفرین شده ما از گذشته استعماری و دست نشاندن نخبگان ملی است. با غلبه بر این مشکل بسیار جدی، حاکمیت ملی و مردمی می‌تواند جوامع پیشرفته و توسعه یافته‌ای را در زندگی روزمره ایجاد کند.

- کشور‌های آفریقایی و کشور‌های آمریکای لاتین تا چه اندازه می‌خواهند از سلطه آمریکا خارج شوند و تاکنون چه اقداماتی در این راستا انجام داده اند؟

بورنو بیکلینی: وضعیت کشور‌های آفریقایی، اگرچه با ساختار‌های دولتی کمتر و مشکلات جدی در شکل‌گیری خدمات عمومی حرفه‌ای، در مقایسه با آمریکای لاتین فاصله بیشتری دارد. فرماندهی آفریقا (Africom) که در سال ۲۰۰۷ ایجاد شد، یک فاجعه است و بدون حداقل شرایط امنیتی، پایگاه خود را در اشتوتگارت آلمان دارد. یکی از میراث‌های امپراتوری غرب در قرن بیست و یکم، گسترش فعالیت‌های با امنیت بالاتر از لحاظ استراتژیک است، آن هم «به طور تصادفی»، دقیقاً در جایی که آفریکام یا متحدانش فعالیت می‌کنند.

در زمینه روابط اقتصادی و توسعه نیرو‌های مولد، سیاست خارجی چین مانند برزیل (از طریق آژانس همکاری برزیل) و قدرت‌های میانی مانند ترکیه و ایران برای جمعیت بیش از ۵۰ کشور این منطقه جغرافیایی مؤثرتر است. متأسفانه هنوز وابستگی زیادی به شرکت‌های فراملی که از قدرت‌های استعماری سابق سرچشمه می‌گیرند وجود دارد، اما پیش‌بینی آینده پس از آغاز به اصطلاح رنسانس آفریقایی بسیار مثبت است.

راه کشور‌های ما، در مقایسه با سایر کشور‌های جهان، برای رهایی از نفوذ آمریکا، کاهش استفاده از دلار به عنوان ارز تجارت بین‌المللی است، با گسترش چشم انداز، از طریق بانک بریکس (NDB) و پروژه‌های توسعه‌ای که از واحد دلار استفاده نمی‌کنند. در مقیاسی که در حال حاضر یک چالش هژمونیک است، یک سیستم جبران خسارت بین بانکی (معماری مالی جهان) که می‌تواند سیاست «سبد ارزی» را اعمال کند (واحد حساب بانکور، همانطور که لرد کینز از آن دفاع می‌کند) و به اصطلاح به امتیاز گزاف دلار در عرصه جهانی پایان می‌دهد. این امر، اما مستلزم توسعه سیستم بانک به بانک از طریق حاکمیت بانک BRICS، بدون تبعیت از توافقنامه بازل و استفاده اختیاری از سیستم سوئیفت توسط اطلاعات آمریکا است. این راهی است که می‌تواند در حال حاضر موثر باشد، برای این کار باید اتحاد‌های دوجانبه یا منطقه‌ای را تقویت کرد، سوآپ نرخ ارز را با ارز‌های منطقه‌ای و ارز قوی دیگری (مانند یوان چین) جایگزین کرد و به دنبال ارز‌های گمرکی مشترک بود (مانند ارز SUR، که ممکن است توسط مرکوسور اعمال شود).  

برونو لیما روشا بیکلینی، روزنامه نگار حرفه ای، دکترای علوم سیاسی و استاد روابط بین الملل در برزیل است. وی با بسیاری از رسانه‌های مطرح جهان از جمله راشاتودی، فارن پالیسی و فایننشال تایمز همکاری دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
این حرفها نه بدرد ملت ایران میخوره نه بدرد هیچکس دیگه، آمریکا ناوگان پنجم دریایی تو بحرین بیخ گوش ایران داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
چی میزنید اسراییل داره تو بقل گوشتان میزنه شدید تو سری خور روسیه و چین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
اوک
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۲۲:۴۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
خیالت راحت باشد آمریکا با علاف کردن خود در برجام باعث چنین سناريوي که بدتر از این برای خود رقم زد که کوچکترین ان باز گشت پیروزمندانه اسد به اتحادیه عرب بود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۱۰ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
آخه ونزوئلا کشور هست ؟ کشوری که اقتصادش از هم پاشیده و تورم غیر قابل محاسبه دارد . کم از این شعار ها بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
از نظر شما تمام دنيا خلاصه شده در امريكا و انكليس مكار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
کارشناستون کوکائین میکشه؟
چرا قیافه س اینطوریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
ما تشخيص نداديم اينا تخصص شماست احتمالا تجربه دارين
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
یادتن می آید از تورم بالای امریکا پس از کرونا می گفتند؟
این تورم, یک ساله نصف شد. از 9 به 4 درصد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
پس حتما سری به نظر اقتصاد داهاشون و بدهی آمریکا هم بزن عزیز.
Iran (Islamic Republic of)
7ناشناس
۱۸:۲۰ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
یکی به رئیسی خبر بده برگرده
این چند روزی که رفت باز قیمتا کشید بالا
اصحاب کهف شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
بی مزه
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۷:۴۵ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
واقعا جای تعجبه چرا بعضی ها از این سفرها اینقدر ناراحتند .. یعنی به عنوان مثال حاضرند یه گوسفند از خودشون بمیره در عوض یه مرغم از این دولت بمیره...چه اشکالی داره ارتباط با کشورهای مختلف ..ولو حتی متوسط یا ضعیف..چه اشکالی داره قرار داد بستن با کشورهای خوشنام که مثل برجام از توش در نمیاد.. انقلابی نیستید و از دستاورد های انقلابیون ناراحت میشید .. لااقل ایرانی باشید..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
هزاران آفرین و درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
آخه اینا منافق سر افزازی وپیشرفت ایران اسلامیند مرگ بر منافق داخلی و خارجی ایران اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
درس اول میگه احتیاط شرط عقله چیکار به قدرتای دیگه دارید مسیر خودتان را برید و کلاه خودتو محکم نگهدار تا ......
Switzerland
ناشناس
۱۶:۴۶ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
امریکا هم این موضوع فهمیده امروز دیدم تو دیوار اگهی زده امپراطوری دسته دوم کم کارکرد به دلیل مهاجرت زیر قیمت میدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
این کارشناس احتمالا درهنگام مصاحبه مست بوده ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
خخخخخخ
تو خیلی احمقی اون می‌دونه چی می‌نویسه و میگه
کارشناس کشوری ربع ملیاردی یقینا خیلی بهتر از شما نادانهای خودی میدونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
اينم تخصص شماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
توهم زدید بخدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
توهم نیست عزیز یک واقعیت بسیار روشنه تو از جهان امروز بی خبری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
قسم الکی نخور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
صدور کارت ملی، کنترل کرونا، احیا ارومیه،دیپلماسی فعال منطقه ای و بین المللی
دمت گرم آقای رییسی
Iran (Islamic Republic of)
بختیاریوند
۱۸:۲۶ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
اشتباه منفی دادم
درود بر ریسی سردار اقتصاد ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
برانداز در حال دغ کردنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
جونشون در بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
بسوزند از حسادت
Iran (Islamic Republic of)
Zagrosian
۱۴:۰۱ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
این گوشه از جهان دارای امکانات فراوانی برای همکاریهای مشترک و کشتهای فرا سرزمینی و خودکفایی در تولید روغن و غلات برای کشورمان خواهند بود
و در صنعت و فناوری های روز هم این کشورها تکمیل کننده یکدیگرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
ایران مقتدر ..
دم همه ی ایرانیهای اصیل ، وطن پرست ، جوانمرد و با غیرت هزاران بار گرم
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان بختیاری
۱۳:۵۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
آمریکای لاتین موقعیت خوبی برای سرمایه گذاری است بازاری نزدیک به نیم میلیارد نفری این بازار را برای هر کشوری جذاب میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
بابا ول کنید
اقتصاد ونزوئلا یک دهم درصد از اقتصادجهانیه
چرا خودتون رو گول می زنید
سفره های مردم ملاک تشخیص همه چیزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
از حال مردم ایران خبر نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
توهم زدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
ایران باید با غرب هم تعامل داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
بایدی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
برجام هم تعامل بود نتیجه اش!!!!؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۰۸:۲۲ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
مگه ونزوئلا و کوبا تو غرب نیست؟ حتما ژاپن تو غربه. جغرافی چند شدی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
این نشانه چیز دیگری است بنده خدا خبر نداره
Brazil
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
ایران یکی از بی ارزش ترین پول دنیا داره چه طور امپراطوره ، چه قدر توهم دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
ارزش پول هر کشور نشانه ارزش مسئولین همان کشور است!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
منافق خود فروخته و وطن فروش ساکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
اونایی که منفی دادن ماذا فازا؟
نکنه فک کردن قوی ترین پول دنیارو داریم؟
بعضیا هستن که حتما باید باشن دست خودشون نیص
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
وقتی خبر رو خوب نمی خونی یعنی همین...کسی نگفت ایران امپراطور شده خبر می که امپراطوری آمریکا داره بوسیله ایران از بین می ره اونم به دلیل چرخش بعضی از کشورها که تحت نفوذ آمریکا بودند این یعنی دیگه کسی از آمریکا نمی ترسه و کشورهای متحد آمریکا هم کم کم به دنبال استقلال سیاسی خودشون هستند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
برو اقتصاد بخون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
وقتی برای معاملات بین کشورها دلار بره کنار و با پول ملی خودشون معامله کنن ریال هم ارزش پیدا میکنه
این چیزیه که کشورها دنبالشن و ایران هم اولین کشوری بود که اعلام کرد برای معامله قرار پول ملی جایگزین دلار بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
خب گلم با این کارها هست که میشه ارزش پول کشور را ارتقا داد !
مگه روسیه که تحریم بود چکار کرد که پولش ارزشش بیش از قبل از جنگ شد؟؟؟! دلار را کنار گذاشت و گفت با پول خودش معامله میکنه و نفت و گاز و.. میفروشه !!
حالا ما هم بدون دلار درمعاملات کار میکنیم که اونها هم خودشون راضی هستن و....!
Iran (Islamic Republic of)
یا علی
۱۴:۳۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
مصیبت افراد بی ارزش غربگرا هستند وگرنه ارزش پول به هرحال درست میشه وباید بدون ماارزشهایی داریم که باهیچ چیز قابل مقایسه نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
حتما غربی ها بیکار میشینن و وامیستن تماشا کردن و ..... ! نه تا به اینجا هم که موفق اند براش عمری زحمت کشیدن!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
مگه امریکای لاتین فقط کوبا، ونزوئلا و نیگاراگوئه هست؟ پس برزیل، آرژانتین، کلمبیا، بولیوی، اکوادور، پاراگوئه، اروگوئه ، مکزیک و... چی؟ چرا روسای ما به بقیه کشورهاش نرفتند ۴۵ سال اخیر؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
یکی یکی صبر داشته باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
با برزیل روابط خوبه بقیه هم دولتشون غربگراست و کم کم باید به این نتیجه برسن که منافع کشورشون دوری از آمریکاست و نزدیکی به کشورهای بریکس و ایران...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
عزیز باید اونها هم بخوان که از کشورمون برن نمیشه که همینطوری راه افتاد رفت !
شاید اصلا اونها نخوان از آمریکا دل بکنند به زور که نمیشه رفت و کاری کرد !
ضمنا عزیز دل یواش یواش و یکباره که نمیشه ! عین کشورهای عربی مگه دونه دونه نیومدن !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
این کشورهای آمریکای لاتین از ایالات متحده بیزارند و خوششون از آمریکا نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۰:۴۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
آقای رئیسی بزرگ،رئیس جمهور عزیزمان به خوبی می‌دانند در حال انجام چه کار بزرگی هستند،
اَهرم پوسیدهِ تحریم ها،برای شکست کامل،نیاز به ترک های اساسی داره،
سیاست مداران غربی به خوبی می‌دانند،فشار و یا حتی نگهداری این اهرم در این حالت چه فاجعه ای برای آنها به ارمغان می‌آورد،
سلسله ها در طول تاریخ بر همین مبنا خرد گشته اند چه رسد به امپراتوری پوشالی آمریکا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
خداوند طول عمرشان دهد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
درود ،آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
کمیل
۱۰:۳۵ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
زهی گمان باطل و زهی خیال محال....
Iran (Islamic Republic of)
نظر کدو
۱۴:۲۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
اولا که خیال وگمان هردو یک معنا دارد، درثانی همینکه دشمنان ناراحتند معلومه راه رو درست اومدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
خخخخخ
البته برای شما غربگدایان این جمله برای خودتان درسته
کور شوند هر آنانکه نمی‌توانند ببینند
آمریکایی خبیث
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۱۶:۱۱ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
خوشم میاد غربگداهای بدبخت در حال سوختنن
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۰:۲۳ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
سلام،

کلمه امپراطوری با حرف ط نوشته می شود،
لطفا اصلاح فرمایید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
نه درسته
تمام کلمات دخیل ور فارسی با حرف فارسی ت نوشته میشه
کلمات عربی با ظ نوشته میشه دوست عزیز
منبع : روش خط فارسی . فرهنگستان زبان و ادب فارسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
با برزیل و مکزیک هم رابطه برقرار کنید
درود بر ایران و ایرانی باشرف و باغیرت
درود بر رییسی مرد جهادی و زحمتکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
برزیل روابط خوبه مکزیک فکر کنم چراغ سبز نداده و می ترسه ولی کم کم به این نتیجه می رسن که باید از آمریکا دور بشن و به کشورهای شرقی از حمله ایران وصا بشن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
هیچکدام از این کشورهای امریکای لاتین که آقایی رییسی سفره کرده، دارای ارزش و قدرت سیاسی و اقتصادی نیستند و نباید انتظار داشت که با داشتن روابط اقتصادی فرجی برای اقتصاد ما داشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۴:۲۴ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
معلومه که هیچ اطلاعی نداری، اتفاقا کشورهای آمریکای لاتین حیاط خلوت ایالات متحده بود که ایران داره برهم میزنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
خخخخخخخ
عجب استدلال احمقانه ایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
ونزوئلا ده درصد نفت دنیا رو داره بیش از ۱۰,میلیون هکتار زمین کشاورزی پر آب داره،معادن طلا با عیار بسیار بالا داره صنایع پتروشیمی نیازمند به تعمیر داره که اگه تعمیر بشن بازار تضمینی نفت خام ایران هستند و این یعنی سود بیشتر و ارزآوری بیشتر ایران،بازار بزرگ نیازمند به علم و فناوری در صنعت داره که فقط۶۰میلیون دلار دارو بهش صادر کردیم یک میلیون هکتار زمینش
اگه ذرت کشت بشه تقریبا نصف نیاز ذرت دام ما رو تامین می کنه بازم بگم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
به ۱۹:۴۷
دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
برو تفرقه انداز فریبکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
هر زمان تراز تجاری دادید و تونستین با سر بالا اعلامش کنید(نه با خجالت)...اون موقع حرف برای گفتن دارید
تا اون زمان فقط دارید مسافرت بیخود میرین و بیت المال رو مصرف میکنید
Iran (Islamic Republic of)
خیبر شکن
۱۴:۲۱ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
ولی سوختن دشمنان استقلال ایران همیشگیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
۹:۵۹ از سوختن زیادی داری هزیون میگی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
یا شما ساده هستید و یا اینکه از این نمد به فکر کلاهی برای خود هستید. و الا اگر نه ونوزوئلا با تعریف و تمجید از شما به فکر بریدن گوش ملت ایران است.تا که با این تملق گویی یک تیغ جانانه اقتصادی بر پیکر ناتوان اقتصاد ایران بزند.کمی واقع بین باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
پیکر ناتوان اقتصاد ایران مدتهاست از آمریکای ظالم تیغ خورده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
الان ت واقع بینی کاسه لیس؟؟؟؟تا کور بشی ک نمیتونی موفقیت ایرانو ببینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
برو انگلیسی خائن به ایران
Iran (Islamic Republic of)
خیبر شکن
۱۴:۱۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
ایران با هر کشور مستقلی میخاد رابطه برقرارکنه منافقین یه انگی میزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
خیبرشکن پس ب شمام ربطی نداره همسایگان با کدوم کشورها ارتباط بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
کاربر 12:15 اگه از رو پرچم کاربر گفتی برو ایران حتما فکر کردی انگلیس هست ولی نه دوست عزیز با فیلتر شکن اومده تو سایت و فیلتر شکن رو انگلیس تنظیمه پرچم انگلیس خورده !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
۹:۳۸ خود تحقیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
با این حرفهای بیهوده تو پیشرفت ایران متوقف نمی شه
تا کور شود هر آنکه نتواند دید
Iran (Islamic Republic of)
حمار
۰۹:۳۵ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
مردم امریکا جنوبی از روزیکشنبه از ریال ایرانی به جای دلار آمریکایی برای داد و ستد استفاده میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
از کجات فهمیدی؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
با مزه نبود منافق
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۱۶:۰۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
هه هه بی مزه. الحق که بدجور خود تحقیری
Australia
Bm20
۱۶:۲۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
سلام
مهم و حقیقت این هست که قدرتهای اروپایی در حال کُرنش کردن مقابل ایران هستند.( معدن لیتیوم)
به کوری چشم کوردلان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
هرچی بیشتر داشته باشی نگهداریش سخت تره ! نمیبینی آسمون ریسمون بافی های شبکه های معاند برای تفرقه رو ابزار برخورد داری!
آخرین اخبار