با رای نمایندگان مجلس:

طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای طبق اصل ۸۵ بررسی می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور طبق اصل (۸۵) قانون اساسی موافقت کردند.

در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد رسیدگی به طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور طبق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی در دستور کار قرار گرفت و ۱۲۷ نماینده مجلس از ۱۹۱ نماینده حاضر با بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند.

بررسی این طرح بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی به این معنا است که این اصل بیشتر برای امور اضطراری و مهم مصداق دارد. در واقع در صورتی که طرحی از سوی مجلس مشمول اجرای اصل ۸۵ قانون اساسی شود، می‌تواند به صورت آزمایشی و طی دوره مشخص (که بنابر نظر یکی از نمایندگان بین ۳ تا ۵ سال خواهد بود) در کشور اجرا شود. در خلال یا پس از پایان این دوره که در ابتدا توسط مجلس مشخص می‎‌شود، وکلای ملت باید نسبت به رفع نواقص احتمالی، اقدام نماید.

پیش از رأی گیری علیرضا منادی سفیدان به عنوان نماینده متقاضیان در این باره گفت: این سازمان ۴۰ سال فعالیت داشته، اما اساسنامه ندارد از این رو کمیسیون آموزش و تحقیقات اساسنامه این سازمان را تدوین کرد تا از طریق آن در باب صلاحیت حرفه‌ای که با جان و مال انسان‌ها سروکار دارد، اعمال حاکمیت کند.

نماینده مردم تبریز نیروی انسانی ماهر را رکن توسعه کشور دانست و گفت: این سازمان برای ۱۹ گروه هدف، توسط ۶۴۸ مرکز، آموزش می‌دهد که شامل اقشار آسیب‌پذیر، بیکاران، زندانیان، زنان سرپرست خانوار، معتادان بهبودیافته، سربازان وظیفه، روستاییان، عشایر، حاشیه‌نشینان و یا حتی دانش آموختگانی می‌شود که مدرک دانشگاهی دارند، اما مهارت لازم برای اشتغال را ندارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۵ هزار کارگاه آموزشی و بیش از ۱۸ هزار آموزشگاه آزاد در کشور داریم، اما این سازمان اساسنامه‌ای ندارد، در حالی که باید سالیانه به ۴ میلیون نفر نوآموزی و به آموزی شود. از سوی دیگر این سازمان ۲۵ هزار مربی غیردولتی و ۵ هزار مربی در بخش دولتی دارد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطر نشان کرد: اگر این طرح به صحن بیاید با توجه به زمان زیادی که برای بررسی سایر طرح‌ها و لوایح در صحن وجود دارد، فرصت بررسی به آن داده نمی‌شود لذا لازم است برای تعیین تکلیف این موضوع، طرح‌ها را به صورت هشتاد و پنجی در کمیسیون بررسی کنیم.

علی اصغر عنابستانی در مخالفت با این تقاضا گفت: براساس اصل ۶۹ قانون اساسی، دولت مسئول اجرا و تعیین ساختار سازمانی امور اداری کشور است و در حالی که دولت مسئول این امر است، مجلس نباید اساسنامه طراحی و ساختار نویسی کند، لذا دولت اگر احساس می‌کند براساس شرایط فعلی انجام وظایف سازمان فنی و حرفه‌ای دچار مشکل است، باید لایحه‌ای تدوین و به مجلس ارسال کند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس افزود: عملکرد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در طول سال‌های پس از تأسیس باید مورد ارزیابی قرار بگیرد که چه اقداماتی داشته و تا چه میزان دگرگونی ساختار آن در شرایط فعلی ضرورت دارد. همچنین باید مورد بررسی قرار بگیرد که تا چه حد به اهداف خود رسیده و آموزش‌های این سازمان مؤثر بوده و در کشور به چه میزان گسترش یافته است و سپس براساس شرایط جدید اساسنامه‌ای برای آن تدوین شود. این موارد نیازمند بررسی دقیق در دولت و مجلس است.

وی با اشاره به اینکه بررسی طرح‌ها و لوایح به صورت اصل ۸۵ در شرایط ضروری و ویژه است، عنوان کرد: اصل ۸۵ در مواقعی موضوعیت دارد که به دلیل شرایط ویژه نیاز به سرعت عمل در قانونگذاری احساس شود. اما این سازمان ۴۰ سال است در حال فعالیت بوده و هم اکنون هم در حال انجام وظایف خود است، و چه لزومی دارد طبق اصل ۸۵ بررسی این طرح به کمیسیون آموزش مجلس واگذار شود.

نماینده مردم سبزوار در مجلس اضافه کرد: در صورتی که مجلس دستور کار‌های اولویت داری داشته باشد و امکان بررسی طرح به صورت عادی در صحن علنی وجود نداشته باشد و زمان زیادی برای نوبت بررسی آن پیش بینی شود باید به صورت اصل ۸۵ مورد بررسی قرار گیرد، در حالی که هم اکنون اینگونه نیست و می‌توان براساس مواد مندرج در آئین نامه در اولویت بررسی دستور کار قرار گیرد.

کیومرث سرمدی واله نیز در مخالفت با این گزارش با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری درخصوص اولویت دهی مجلس به لوایح نسبت به طرح‌ها گفت: با توجه به کار کارشناسی و تخصصی و مسائل مالی و فنی که دولت در تدوین لوایح می‌بیند، بررسی لوایح در اولویت قرار می‌گیرد، لذا اگر دولت در این رابطه نیازی احساس می‌کند، باید لایحه‌ای تدوین و نمایندگان با فراخ بال بیشتری جنبه‌های علمی و تخصصی موضوع را بررسی کنند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس با بیان اینکه بررسی طرح مذکور خلاف اصل ۶۹ قانون اساسی است، افزود: پیشنهادات و مطالبی که در جریان بررسی طرح‌ها و لوایح در صحن علنی مطرح می‌شود، مردم به صورت کامل در جریان قرار گرفته و از زوایای کار مطلع می‌شوند و از طرفی نظرات کارشناسی نمایندگان که در صحن علنی مطرح می‌شود به پختگی طرح و لایحه کمک می‌کند. از طرفی حجم طرح مذکور به حدی نیست که بررسی آن در صحن علنی با مشکل مواجه شود.

رحمت اله نوروزی در موافقت با این تقاضا گفت: در صحن علنی طرح‌ها و لوایح بسیاری در اولویت قرار دارد، از سویی در آستانه بررسی برنامه هفتم هستیم و سپس بررسی بودجه سنواتی در دستور کار قرار می‌گیرد.

نماینده مردم علی آباد در مجلس با اشاره به اینکه ۵۰ سال است سازمان فنی و حرفه‌ای اساسنامه ندارد، تأکید کرد: با سپردن تدوین اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای به کمیسیون آموزش و تحقیقات که افراد نخبه و باتجربه در آن عضویت دارند، می‌توانیم نسبت به تقویت مهارت در کشور گام برداریم.

محمدرضا صباغیان بافقی در موافقت با تقاضای مذکور با بیان اینکه باید از ظرفیت کمیسیون‌ها برای قانونگذاری استفاده کنیم، گفت: مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و تجهیزات آن‌ها در بسیاری از نقاط کشور بلااستفاده مانده که باید با تدوین اساسنامه‌ای سازمان فنی و حرفه‌ای را به روز کنیم.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس ادامه داد: از آنجایی که گزارش‌ها و طرح‌ها و لوایح متعددی در دستور کار صحن قرار دارد، بعید است با سپردن تدوین اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای به صحن بتوانیم کاری در این زمینه انجام دهیم.

وی با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف مجلس، عدم استفاده از ظرفیت کمیسیون‌ها است، بیان کرد: باید از اصل مترقی ۸۵ قانون اساسی استفاده کنیم تا کمیسیون‌ها قانونگذاری کنند چرا که وقتی کمیسیون فرهنگی و اقتصادی به قانونگذاری ورود نمی‌کنند، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی اقتصادی سران قوا تصمیم‌گیری می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار